fredag 10. februar 2023

Skreddaren frå Afrika som forelska seg i ei Sauda-jenta

 

Ein smilande Dennis Greentree bak symaskinen 
i Rådhusgata i Sauda. 


Har du høyrt om Dennis Greentree frå Sør-Afrika? Ikkje? Han dreiv skreddarforretning og herre-ekvipering i Rådhusgata i Sauda med eineståande orden i hyller og klesstativ. Det gjorde han iallefall i 1962. Koss vett eg det?


Jo, den ustoppelege Aftenblad-journalisten, Oddvar Lavold, laga i mai 1962 ei heilsida av utlendingar som hadde havna i Sauda på grunn av kjærleiken. Der var Dennis Greentree med.

Han var mørkhåra, kraftig og såg ganske utanlandsk ut, går det fram av avis-reportasjen.



Journalist Oddvar Lavold bak kamera.


- Han er fra Cape Town i Sør-Afrika. Skulle en fortelle i detalj om hans livsløp før han havnet i Sauda, ville det bli en roman, står det i avisa.


Mister Greentree jobba på ein skreddarverkstad i heimbyen då andre verdenskrig starta. Under krigen blei det redusert tilgang på tøy og skreddaren mista jobben sin.

Gjennom den norske konsulen i Cape Town fekk han hyre på ein norsk båt. Han seilte ute i seks år og seks månader under norsk flagg. Det var uråd å komma seg heim på grunn av vanskar og restriksjonar. Då han kom heim igjen etter krigen, greidde han ikkje å slå seg til ro igjen. Han hadde fått uroa i kroppen og lengta ut igjen. Dermed fôr han til sjøs og den siste båten gjekk til Sauda.


"Der traff jeg henne som nå er min kone – og nå er alt i orden. Nå er jeg her, sier mister Greentree på godt riksmål og smiler bredt og slår ut med armene. Han har bodd i Sauda i åtte år nå og holder på å fylle ut søknadsskjema for norsk statsborgerskap. Kona har lært ham norsk – Astrid født Johansen."


Skreddaren hadde foreldre heime i Cape Town pluss seks brør og to systre pluss ein bror i Canada.


Familien hadde han besøkt ein gong i løpet av dei siste åra. Besøket varte berre ein halv time.


- Ein halv time?


"Jeg hadde hyre på en kvalbåt som var innom Cape Town på vei sørover. Der tok jeg en drosje hjem for hilse på foreldrene mine – og så tok jeg samme drosje tilbake til båten."


Men nå ville skreddaren slå seg ned for godt i Sauda. Her var det lett å bli kjent med folk og her var det mange hjelpsame menneske.


- Eg har vore for lenge vekke til å lengta heim, sa Dennis Greentree til Aftenbladet.


Eit søk i Aftenblad-arkivet viser at Greentree-familien ikkje slo seg til ro i Sauda. Nokre år seinar er dei busette i Canada der han hadde ein bror.


Men skreddaren frå Sør-Afrika var ingen kem som helst. Han blei tildelt den norske deltakar-medalja for sin innsats i krigsåra. Han seilte på norske skip det meste av krigen.

Kanskje finst det ennå saudabuar som hugsar både skreddar Greentree og kona hans. 


Kommentarer på Facebook: 

Hans Olav Dahl

Dennis mønstra på M/S Vindafjord som matros i Port Elizabeth og mønstra av i Sauda. Datoene finnes på nettsiden skipet. Mine foreldre kjøpte konfirmasjonsdressen min skjorte og slips av Dennis til min konfirmasjon i desember 1957. Slipset har jeg i samlingen min.

Ashild Lindvold Lyseng
Dennis og Astrid budde i Calgary,og me i Camrose,så me besøkte dei der og dei var her fleire gonger. Då Else,Olav,Dagfrid og Egil var på Canada besøk,kom dei alle og besøkte oss. Var her to dagar,og me kosa oss godt ilag. Ja nå er det bare Else som lever att av dei alle.
Så Astrid og Dennis kjente me godt.

Aud Karin Aabø Milje
Jeg husker godt Dennis og Astrid👍
Koselige begge to🥰
Astrid var søskenbarnet til pappa!

Ingrid Aabø
Då mor og far bygde huset vårt rundt 1960, måtte dei byggja leilegheit for utleige i 2. etg. Eg meiner at Astrid og Dennis var leigebuarar.



Min gamle Aftenblad-kollega, Toralf Sandø, let seg riva med av historia om Dennis Greentree og har sendt meg følgjande kommentar etter å ha søkt i diverse arkiv:

Hei,

Jeg leste med interesse historien om Dennis Greentree fra Cape Town i Sør-Afrika. Jeg la merke til bildet av ham og gjorde meg noen tanker om etternavnet hans. Mannen på bildet hadde typisk semittiske (jødiske) trekk. Det fikk meg til å undersøke:

Navnet «Greentree» bærer preg av å være en anglofisering av «Grünbaum», en vanlig navneendring for en som flytter fra Sentral- og Øst-Europa. En kamerat av meg fra USA heter Greenfield til etternavn. Besteforeldrene hans kom fra Øst-Europa rundt århundreskifte 1900. Og hans familie var jødisk og het trolig «Grünfeldt» før de utvandret.

Et søk på nett for kombinasjonen «Jews» og «South-Africa» bekrefter det jeg tidligere ha lest, nemlig at Sør-Afrika har hatt en betydelig innvandring av jøder fra Europa og Israel. For Dennis Greentree er det trolig hans foreldre som har innvandret til Sør-Afrika.

Du skriver at han var skredder. Yrket var vanlig blant jøder i USA og andre land på 1900-tallet.

Du forteller at Greentree var krigsseiler på et (eller flere?) norske skip under andre verdenskrig og at han her traff den norske jenta fra Sauda.

https://www.krigsseilerregisteret.no/sjofolk/724575

På nettstedet finner vi at Greentree var født 29. april 1921. Hjemstedsadressen var 34 Addison Rd. Salt River Cape Town. Fødestedet var Cape Town og foreldrene var Victor og Katie Maria Greentree.

Under fanen https://www.krigsseilerregisteret.no/sjofolk/724575/monstringer finner vi at Dennis mønstret på MT «Nordanger» som messegutt 28. oktober 1942. Førkrigens slutt seilte han på ytterligere fire norske skip. På disse seilte han som lettmastros. Etter krigen seilte han met ytterligere sju norske skip inntil han 2. april 1955 mønstret av M/T «Anna Knudsen», som tilhørte Knutsen O.A.S., Knut, i Haugesund. Jeg vil tippe at det var her han traff sin Astrid. De giftet seg i London 28. november 1953.

 

På nettstedet FINDAGRAVE - https://www.findagrave.com/memorial/search?firstname=DENNIS&middlename=&lastname=greentree&birthyear=&birthyearfilter=&deathyear=&deathyearfilter=&location=&locationId=&memorialid=&mcid=&linkedToName=&datefilter=&orderby=r&plot=

Finner jeg at Dennis Greentree f. 29. april 1921. Han døde 16 februar 2020 i en alder av 98 år. Han er gravlagt Queen's Park Cemetery and Mausoleum i Calgary, Calgary Census Division, Alberta, Canada. Jeg finner ikke graven til Astrid (Greentree) i Canada. Astrid døde i 2012.

Litt om Dennis’ sin grad av etterlevelse etter jødisk tradisjon. Jeg vil tro at han ikke var en praktiserende jøde. Da ville han trolig hatt problemer med kostholdet på norske skip. Jeg vil anta at maten der ikke var «kosher», slik spiseforskriftene er for ortodokse og konservative jøder. Jeg vil også anta at det ikke var noe jødisk miljø i Sauda. Gravstedet i Canada er heller ikke oppgitt å være for jøder. I Calgary er det en egen jødisk gravlund, men Dennis er altså ikke gravlagt der.

 

Fra avisa Calgary Herald finner vi:

«GREENTREE, Dennis Christian James

April 29, 1921 - February 16, 2020

 

Dennis Christian James Greentree of Calgary, AB passed away on Sunday, February 16, 2020 at the age of 98 years. Funeral Services will be held at McINNIS & HOLLOWAY (Park Memorial, 5008 Elbow Drive SW, Calgary, AB) on Wednesday, March 11, 2020 at 2:30 p.m. Graveside Service to follow at Queen's Park Cemetery. Condolences, memories and photos may be shared and viewed on Dennis's obituary at www.McInnisandHolloway.com. In living memory of Dennis Greentree, a tree will be planted in the Ann & Sandy Cross Conservation Area.»



 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar