Carstein Mortensen - mangeårig motormann på "Fjordsol" - avslutta sin karriere som billettør på Ropeid-ferja. |
Carstein og Anton på "Fjordsol. Anton var passasjer den dagen. |
Kom Carstein og Anton Mortensen seg
heim til familien på Sand på julafta? Eller måtte den eine av
brørne sitja åleine på jula om bord i "Fjordsol" ved
Ryfylkekaien i Stavanger?
Dei to motormennene på "Fjordsol"
var brør. I mange år jobba dei om bord. To dagar jobb og to dagar
fri. Dei løyste kvarandre av på Sand. Enkelt og greit. Dei sparte
reisetid. Mange av kollegene måtte reisa til byen for å gå om bord
i båten sin. Dei brukte aldri så mange timar på å reisa til og
frå.
Brørne Mortensen var så lenge på
"Fjordsol" at vittige sjeler hadde døypt hjelpemotorane
"Carstein" og "Anton". Navna var malte på
skottet bak motorane.
På julafta snudde Stavangerske-båtane
nasen mot byen igjen når dei hadde frakta dei siste julereisande
med tilhøyrande pakkenellikar til dei innerste fjordabotnane. Folka
om bord skulle heim til sine og feira jul.
Det ville ikkje vera lett for
Mortensen-karane å komma seg heim til Sand frå byen i kveldinga på
julafta. Blei det ei råd, monn tru?
Då dei siste passasjerane hadde
skreva seg på land, blei det nok førjulsstemning om bord. Viss
vêret var bra og alt fungerte om bord, såg ein litt gjennom
fingrane med bemanningskrav og den slags.
På veg frå Sauda svinga "Fjordsol"
innom på Sand. Broder Mortensen fekk hoppa på land og maskinisten
ordna opp i maskinrommet på veg ut til byen. Det var ikkje så
stivt. Oppseiling kalla dei slike turar.
Andre juledags føremidddag seilte dei
opp i motsett retning. Då sto Carstein eller Anton klar på Sand og
hoppa om bord igjen. Bemanninga var korrekt når julegjestene reiste
ut fjorden frå Sauda om ettermiddagen.
Alle mann på plass då "Fjordsol" gjekk frå Sauda andre juledag. |
Ein rask ringerunde i går ettermiddag
og vips hadde eg fleire slike julahistorier:
Jostein Aske |
Jan Eie, mangeårig ferje-ekspeditør
på Tau, hadde ein svoger, Olav Høyvik, som var matros på
"Fjordbris" som kom innante på julafta på veg mot byen.
Båten sakta på etter å ha passert Talgje. Dermed kunne Olav Høyvik hoppa oppi båten som låg klar til bording. Svograne Osvald og Jan Eie sytte for at Olav kom heim til Kjølevik på julafta.
Båtafolka frå Mosterøy og Rennesøy
slo seg saman og leigde båtar.
Tomas Gangenes hadde motorbåten "Pan"
og var i byen og henta sambygdingar på julafta. Bjarne Nylund som
var matros på "Sjernarøy" kom heim til Østhusvik med
Gangenes-båten, hugsar sonen Egil.
Ei julafta i 1980-åra kom "Sjernarøy"
frå Lysebotn og svinga innom Oanes og sette på land matros Arve Joa
slik at han kom seg heim til Jørpeland, Kaptein Oddvar Fosen og
maskinist Jan Skaar var dei einaste om bord ut fjorden til byen.
Jan Samuelsen |
Faren, John Samuelsen, fekk ikkje fri
ei jul på Tau-ferja. Dei låg i beredskap på Tau. Det var ferja som
frakta sjukebilen til byen på den tida. Dermed måtte heile
mannskapet liggja om bord på Tau.
Tou Bryggeri spanderte ein ølkasse til
kvar og ein av alle dei sju som hadde vakt om bord. Frå rederiet
fekk dei ingenting, seier Jan Samuelsen.
Johannes Vika |
I Lindøysundet smalt det. Den eine
motoren stoppa. "Fjorddrott" kom seg inn til kai i byen på
ein motor.
Det var maskinsjef Johannes Vika som
fortalde meg historia i 2005.
Henrik Selvåg |
møtes me her i morgon føremiddag og fiksar opp. Slik blei det. Me mekka på maskinen heile første juledag. Ein og annan kaivandrar gjorde store auer når dei såg dei svarte mennene som var oppe og hadde fem minutt på akterdekket.
På andre juledag seilte me opp til
Åmsosen på vanleg måte med begge maskinene i godt gjenge.
Det blei jul før i tida også.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar