søndag 3. desember 2017

Da fjordabåtane kappkjørte frå byen på ettermiddagen.

"Fjordsol" på veg mot Engøysundet. "Hidle" har eit lite forsprang. "Veni" ligg
i opplag i Pinå. Foto: Leif Berge.


Mange hugsar barndommens fjordabåtturar frå byen på ettermiddagen.  Båtane var proppa med bønder og byfolk og gjekk i tett stim frå sine faste kaiplassar. Dei pressa seg inn mellom dei andre fjordabåtane som skulle innover i fjordane. Her var det til dels kappkjøring. Det var prestisje å vera på den raskaste båten.

På strekninga Stavanger - Tau var det knallhard konkurranse i årevis mellom "Fjordbris" frå Stavangerske og "Årdalsfjord" frå Jøsenfjord Rutelag.  Dei kjempa om bilar og passasjerar og sjefane på rederikontora følgde nøye med på kjappkjøringa. Stressa maskinistar skrudde og justerte på motorane i kvar ledige stund. Tøffe greier.

På dei andre rutestrekningane var det meir avslappa-kappkjøring.

"Fjordsol" heldt ein marsjfart på 14 knop då den var ny. Dermed var den ein av dei raskaste rutebåtane i Ryfylke. Den gjekk godt i mange år. Eg kan hugsa ein gong "Fjordsol" kom opp på sida av Tau-ferja "Strand" og gjekk forbi ferja på veg mot byen. Ferja hadde maskinkraft nok til å kjøra frå den gamle fjordatravaren,  men farten var redusert for å spara drivstoff til stor irritasjon for kaptein Johan Johnsen på "Strand" som såg at ferja blei for treg for "Fjordsol". Eg veit det fordi eg sto til rors på den turen.



Sjølv om "Fjordsol"-farten var sett ned til 13 knop, var det ikkje noko problem å henta inn "Hjelmelandsfjord" i
Lindøysundet. "Hidle" har også fått eit forsprang på  "Hjelmelandsfjord".  Foto: Leif Berge.


I 1977 var "Fjordsol"-farten redusert til 13 knop. Fjordabåtlivet var ikkje som før. Mykje av den store fjordabåt-flåten var borte. Men me var ikkje åleine på veg frå byen denne dagen heller. 

"Hidle" som me hadde lag med eit stykke innover fjorden, skulle overta for "Fjordsol"  i Saudaruta veka etterpå. Den blei gåande i Ryfylkefjordane fram til 1990. Då ble den seldt til Canada. Der går den stadig i rute frå Vancouver under navnet "Frances Barkley".

"Hjelmelandsfjord" gjekk i Hjelmelandsruta frå 1949 til 1978. Den var som "Fjordsol" trufast mot distriktet sitt i heile sitt fjordaliv. Den havna  på Bahamas. Der enda den sine dagar som vrak.

Sidan det snart er jul og me skal vera ekstra snille med kvarandre, tek eg med to bilde frå Johannes    Østvold sin rikhaldige samlig av fjordabåtbilde:



Her ser du frå venstre:  "Jøsenfjord", "Hjelmelandsfjord" og "Fisterfjord"- Bildet er tatt ein gong mellom 1962 og 1970.
"Fisterfjord" blei øydelagd i brann i februar 1970.
Og her ser du "Fjordsol" i  full fart tek igjen dei saktegåande Jøsenfjord-båtane. 
Viss du har innspel, "Fjordsol"-bilde eller andre opplysningar, er eg interessert i det. Mailadressa mi: hjelmelandsfjord@gmail.com.

Kommentarer frå Facebook:


Ole Kristian Egaas Alle ringte samtidig. Den hvite flåte og Jøsenfjord rutelag sine svarte og hvite. Tror det var avgang 14.30 om lørdagene Og det var lenge før broen til Buøy. Ute på Hidlefjorden ble det en vifte av båter. Men som alltid: Fisterfjord nest sist og så Erfjord i sluttroppen. Men Årdalsfjord og Jøsenfjord beit godt fra seg. Gode minner.

Rolf G. Torgersen Huske dette godt. Vi bodde øverst i Store Skippergate (Planen) og så når Hjelmelandsfjord kjempet med Fjordbris for å komme først ut på Pinå, eller Høle før Fisterfjord..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar