«Jøsenfjord» blei ei plaga for Stavangerske i 1930-åra. Trur du ikkje oppkomlingane frå Ryfylke som hadde gått saman og laga Jøsenfjord Ruteselskap, kjøpte den gamle dampbåten «Lindesnæs» og sette den inn i Årdalsruta, Tau inkludert, med navnet «Jøsenfjord». Men ikkje som dampbåt. Dei reiv ut dampmaskinen og sette inn ein Wichmann semidiesel på 390 hk. Brått var dette den raskaste båten på Hidlefjorden. Nesten 11 knop som marsjfart.
Stavangerske
mista mange av sine trufaste passasjerar på Tau. Dei likte betre å
reisa med den raskaste båten, som ventande var.
«Jøsenfjord» slik den såg ut i mellomkrigstida. Den laga mykje sjø når den gjekk full fart. Foto: Stavanger Maritime Museum. |
For
by-rederiet var dette eit dilemma. Tau-ruta var ikkje så viktig før krigen.
«Ekspress 1» kom i 1937 og var raskare
og kjekkare på alle vis, men den kunne ikkje brukast til å ta
knekken på «Jøsenfjord». Stavangerske fekk tre moderne fjordbussar før krigen, men brukte ikkje dei på rutene til Strandalandet. Tau-ruta var ikkje så viktig. Rutene på
Sauda, Haugesund og Vindafjorden var høgare prioritert.
Trafikken over Tau var langt frå så omfattande i mellomkrigstida som den blei i nyare tider då alle vegar etterkvar enda på Tau. På den tida ante folk på Jørpeland knapt kor Tau var. Jørpelandsbuane tok DSD-båtane til byen.
Men
på Tau konkurrerte Stavangerske og Jøsenfjord-selskapet på kniven.
Dei opererte med dei same rutetidene både frå byen og frå Tau og
kappkjørte på Hidlefjorden. Den som var fyrst framme på Tau, tok
plassen på kaien. Taparen måtte fint venta til fyrstemann hadde
gjort seg ferdig og bakka ut frå kaien. Her var det mykje prestisje å tapa.
Kålslugaren «Haukelid» var Stavangerske sitt våpen i konkurransen på Tau. Foto: Wilse. |
«Haukelid»,
den gamle kålslugaren frå 1869,
var Stavangerske sitt
våpen mot «Jøsenfjord» etter krigen. Når den fekk dampen opp, kunne farten bli 12 knop. Men «Haukelid» tok for seg av kålet. Det gjekk
40 tønner kål på ein tur frå byen til Sand.
Bjarne Nylund kom om bord i «Haukelid» som 18-åring i 1944. |
- Det
blei ei intens kappkjøring mellom Stavanger og Tau. Alle om bord var
krye når vi kom fyrst til Taukaien. Viss det var passasjerar til
Lindøy, måtte «Haukelid» stoppa i Lindøysundet for å setja folka
over i ein ventande robåt. Men dersom det ikkje var passasjerar til
Lindøy, gjekk me full fart mens me heiv post og aviser over bord for
ikkje å tapa i konkurransen med «Jøsenfjord», fortalde Bjarne
Nylund til meg i 2006. Han begynte om bord i «Haukelid» som
18-åring i 1944.
Den
kappkjøringa som Nylund fortalde om, må ha foregått i tida etter
krigen. I 1948 var det slutt på «Jøsenfjord»-æraen. Då sette
Stavangerske inn den flunkande nye «Fjordbris» inn på Tau og
Jørpeland. Den nye fjordbussen kunne gå opp til 15 knop.
«Jøsenfjord» var akterutseilt.
I
1940 hadde Ola Buss ni vogner i drift: 1. Reo buss med 21 sete. 2.
Reo kombinert buss - lastebil med 14 sete. 3. Chevrolet buss med 17
sete. 4. Chevrolet kombinert med 14 sete. 5. International buss med
13 sete. 8. og 9. Buick med sju seter.
Dessutan
hadde han to lastebilar. Ein Volvo og ein Ford.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar