Dette kompani-flagget har Stavangerske brukt sidan 1903. |
Stavangerske-flagget som har vaia i
Ryfylke-fjordane i vêr og vind uavlateleg sidan 1903, er nå
definitivt på veg ned. 1. januar skal eit nytt kompani-flagg, som
det heiter på fagsspråket, vera på plass på Norled-båtane.
Stavangerske (DSD) har seldt heile flåten av ferjer og hurtigbåtar til
utanlandske eigarar.
Norled-navnet, ein snaut ti år gammal
konstruksjon, får utlendingane med på kjøpet. Men kompani-flagget
skal nå brukast på dei båtane Stavangerske måtte ha i fart ein
eller annan stad langt vekke, der det ikkje finst ei sjel som har den
minste sansen for tøystykket som mange av oss innante kan få
nesten-klump i halsen av sjå på.
Kystruteskipet «Austri» med tradisjonsrike skorsteinen og kompaniflagget. i formasta. Dette maleriet tilhøyrer Stavangerske. |
Då eg seilte som sommarmatros i
Stavangerske i frå 1967 til 1970, var postflagget det einaste
flagget som blei brukt til kvardags. Berre på søndagene blei
kompani-flagget lufta. I dei siste åra er postflagget på Norled-båtane erstatta med
eit vanleg norsk flagg. Kompaniflagget, derimot, blir brukt kvar dag.
Postflagget var vanleg på alle rutebåtar som førte post. |
I 1948 skjedde det ein revolusjon då
fjordbussane «Fjordsol»
og «Fjordbris» blei sett inn i Ryfylke-trafikken. Dei fekk gule
skorsteinar med tre raude ringar. Det same fekk alle rutebåtane i
lokaltrafikken medan kystskipa og hurtigruta hadde den gamle
Stavangerske-skorsteinen. Nå skapte ein omgrepet «Den hvite flåte».
Stavangerske-båtane var kvite med gule skorsteinar. Punktum.
Den gule skorsteinen kom med «Fjordsol» og systerskipet «Fjordbris» i 1948. Foto: Leif Berge. |
I
nærare 50 år var det fred og ro rundt gule skorsteinar og tre raude
ringar. Men då Folke Hermansen, mannen som hadde gjort seg søkkrik
på å selja kjøleskap og vaskemaskiner, hadde kjøpt seg inn i
Stavangerske og overteke styringa der, blei det plutseleg vill
oppstandelse mellom oss museumsvaktarar.
Han,
Folke Hermansen, ville skilja ut ferjer og rutebåtar i eit eige
dotterselskap. Dei tre raude ringane sto i fare for å forsvinna
frå Ryfylke. Det blei eit himla spetakkel. Kaspar Nilsen, den
markante skipsredaren på Sand, hadde også aksjer i Stavangerske og
var formann i bedriftsforsamlinga. Han gav klart uttrykk for sitt
syn: Han ville ikkje ha nokon nyordning i selskapet. Styret sitt
framlegg om å skilja ut lokaltrafikken i eit eige selskap, blei
nedstemt i bedriftsforsamlinga. Dåverande styreformann i
Stavangerke, Harald Johansen, tok sin hatt og gjekk etter nederlaget.
Båtnostalgikarar som meg jubla.
Frå Aftenbladet 13. september 1986. |
Men
Folke Hermansen gav seg ikkje. I 1990 blei lokaltrafikken skild ut i
eit eige selskap, Rogaland Trafikkselskap, med eigen logo og to
ringar i skorsteinen. Eg trur ikkje nokon gong det blei den store
begeistingen for denne nyskapinga. Då DSD feira 150 år i 2005, var
Stavangerske-navnet og dei tre raude ringane på plass igjen.
I 1990 kom den nye Tau-ferja Stavanger» saman med det nye rederinavnet og to ringar i skotsteinar. Foto: Stavangerske. |
Folke
Hermansen kjøpte også opp ruteselskapet HSD med hovedkontor i
Bergen og slo saman Stavangerske og HSD. Det nye selskapet fekk
navnet Tide og alle båtar og ferjer blei samla i Tide Sjø. Ein ny
inkjevetta skorstein og ditto kompaniflagg såg dagens lys. Det varte ikkje lenge.
«Melderskin» blei bygd som Askøy-ferja «Herdla». Blei etterkvart HSD-ferje og enda i Norled. Her med Stavangerske-flagg ved Fiskepiren. |
Eg må vedgå at det var gildt for meg og mine sarte kjensler å reisa frå Aurland til Bergen med hurtigbåten «Vingtor» av Stavanger med Stavangerske-flagg. Sjølvsagt er det nok mange i Sogn og Fjordane som ikkje tenkjer som meg om akkurat dette.
Sic
transit gloria mundi, heiter det på latin.
«Vingtor» av Stavanger tok oss frå Aurland til Bergen i sommar. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar