«Fisterfjord» kom fram i mørket før jul lasta med appelsiner og sekker av alle slag. Foto: Stavanger Maritime Museum. |
Disponent Magnus Kalheim lo, men lot
meg få hyre uten dikkedarer. Kaptein Knut Øye på «Fisterfjord»
kikket lunt opp fra papirene da jeg meldte meg for han på broen, og
spurte etter mønstringspapirene. Han slo seg smilende til tåls med
min forsikring om at de ville komme, så snart Rederforbundet hadde
behandlet saken.
Det
har alltid vært min oppfatning av en stuerts plikter på en rutebåt,
at det første bud lyder slik: Liflig kaffeduft skal til enhver tid
på døgnet fylle skipets ganger med og derfra stige opp til broen
for å stimulere skipperen i hans gjerning. Stuert Jonas Runestad fra
Fogn skjøtter sin oppgave med all den glød en kan forlange av en
mann som bruker oljefyrt bysse. Som passasjer har jeg alltid satt
pris på den særlige duft som følger med en rutebåt av gamle
«Fisterfjord»s støpning.
Det
er en egenartet blanding av kaffe, plysjsalonger, messingpuss og
fjøs, som tilsammen gir den hyggeligste duft i verden. På denne
turen hadde den fått et lite stenk av julestemning, og jeg lurte på
hva det kunne komme av, helt til jeg skulle hjelpe til med å lempe
varer i land på første kai. En stor del av lasten var
appelsinkasser.
For
matrosen på dekk har byssen en ekstra tiltrekning i de sure mørke
vinterkveldene. Han hiver landgangen på luken, lukker porten i
rekken og bærer fram varene til neste kai, mens båten bakker
langsomt ut fra siste stoppested. Så slokkes lysene på dekk og
under bakken, og mens skipet svinger, sklir han over det våte og
skrånende dekket, river opp døren og berger seg fra sur og hylende
vind og piskende regn inn til byssens varme og lyse hygge.
EIN
GALEN DAG
- Du
har valgt ein galen dag, sa mine kolleger i faget, matrosene Gunnar
Roaldkvam og Hadle Lovra. - I går skulle du ha vore her, då va det
heilt gale.
Ein
galen dag i dette faget, forsto jeg, hang sammen med at byens
leverandører av armeringsjern, trelast og kraftfôr slo seg sammen
om å sende mest mulig om bort senest mulig på dagen. Det vil si at
armeringsjernet som skal først på land, kommer først. I siste
øyeblikk kommer så varene som skal lengst inn i fjorden, og dermed
blir alt arbeid dobbelt vanskelig.
En
passelig trelastforsendelse som nødvendigvis må hives ovenpå
armeringsjernet, for at båten skal komme fra byen i tide, holder to
matroser beskjeftiget en god stund utpå kvelden og skaper
forsinkelser og andre fortredeligheter. Skulle jeg bringe noen særlig
hilsen fra mine venner, matrosene, måtte det være en liten bønn
til leverandørene om iallfall å gi melding om store varepartier i
god tid før avgang, slik at lasten kan bli skikkelig stuet.
Min
dag var god i så måte. Noen hiv med sekker, en del småpakker og
pappesker, og ikke å forglemme et dusin appelsinkasser, ga oss
passelig tidsfordriv på stoppestedene innover fjordene. Såpass
måtte det være, hvis jeg skulle få et lite innblikk i jobbens
spesielle finesser.
TROSSÅ,
LANDGANGEN OG VARENE
De
siste passasjerene kom om bord, og styrmann Nils Åserød ordnet opp
i sine fraktbrev og ga meg en liten instruksjon i matrosens plikter.
Han er en fåmælt mann. - Trosså, landgangen og varene ska i land, sa
han. - Men så e det kaffi.
Vi
drakk kaffe og spiste stomp i messen, mens «Fisterfjord» gjorde
sitt ytterste i det alltid håpløse kappløpet med de moderne
fjordebussene innover Hidlefjorden.
Dagslyset
svant langsomt da
vi i en stor bue svingte rundt den svarte strømstaken og blåste for
Sør-Bokn. På de fredelige turer kan matrosen gi seg god tid til å
henge over rekken og studere kaiene. Byre-kaien var den siste vi fikk
se i dagslys. To hiv med sekker ble svingt over rekken, en kasse
appelsiner fulgte etter, mens 12 kasser epler kom om bord.
MØRKE
KAIER
Ei lykt kastar lys over arbeidet på kaien. Elektrisitet var det lite av på «Fisterfjord»-kaiane i 1954. |
Enkelte
steder kjenner folk meg igjen, og kommer bortom for å høre kaslags
galskaper Aftenbladet nå er ute på. De fleste steder kikker de litt
undersøkende på den nye karen, når han kommer inn i lykteskinnet.
De kjenner selskapets folk, og merker seg at her er en de ikke har
sett før.
Vi
passerer Atlatveit, Vestersjø, Skår og Tuftene på Ombo. Mørkt er
det alle steder, men folk trøster seg med at nå går det mot lysere
tider. En sjøkabel er strukket over Garsundet, folk er i full gang
med innkjøp av elektrisk utstyr for å kunne ta mot Lyse-kraften.
Underlig er det også å stå om bord og se en sykkellykt skjære seg
gjennom mørket oppe i fjellsiden aust for Skår. Bare for noen år siden var
det bratt og uveisomt fjell her. Nå har veien til Tuftene begynt å
strekke seg innover.
Etter
hva jeg skjønte på praten om bord, har Tuftene fått et problem i
forbindelse med denne veien. Det har vært snakket om å spare
pengene til ny kai og legge dem i veien. Meningen skal være at
Tuftene vil kunne klare seg med veiforbindelse med kaien på Skår.
Det høres etter min forstand ut til å være en urimelig løsning.
Særlig i frukttiden vil det være tungvint å være uten kai på
Tuftene, men også resten av året vil den lange kai-veien skape
problemer.
Men
spørsmålet er brennende aktuelt. Den gamle tre-kaien på Tuftene
har neppe lenge igjen. Hver eneste skikkelige søraust-storm betyr en
alvorlig trusel for det morkne tømmeret.
HAVN
FOR NATTEN
Blei det julatrefest i Ulladalen for Hadle Lovra og Gunnar Roaldkvam i 1954. Kven veit. Her er «Fisterfjord» ved Vadlakaien i 1960-åra. Foto: Olav R. Hauge. |
Bogsund
var siste stoppested og havn for natten. «Fisterfjord» kom inn
Erfjorden i stupende mørke, og fanget inn i lyskasteren en liten
kai, et vareskur og en veistump som svingte opp fra kaien.
Flaggermuslykten var på plass og en håndkjerre. Appelsinkassene kom
på kjerren, noen melsekker forsvant i vareskuret. Så rullet
håndkjerren og flaggermuslykten opp veien og forsvant rundt svingen.
Vi lå tilbake i mørket og ensomheten uten å se et lys.
Fortøyningene
for natten kom på plass, lysene på dekk ble slokket, så klemtet
det for siste gang i maskintelegrafen, og motoren stoppet. En
forvillet kulingbøye plystret i riggen, i stillheten kunne en høre
ventilene surre på promenadedekket. Det slamret i døren da
sistemann kom inn fra dekk, og så satt vi på den lange benken i
gangen utenfor byssen, skipperen, styrmannen, stuerten, maskinisten
Arthur Øye, maskinassistenten Erik Hagen og vi tre matroser. Det var
tidlig kveld, og slutt på jobben.
Underholdningsmulighetene
var begrenset. I matrosenes lugar forut var det et trekkspill og en
reisegrammafon. Vi hadde radio og noe lesestoff. Slik ligger
fjordebåtene våre i bunnen av fjordene kveld etter kveld året
rundt.
- Blir
dere aldri inviterte i land, spurte jeg.
- Ånei,
sa de, det var sjelden. Men det skulle være juletrefest i Ulladalen
dagen etter. Hvis de kom tidsnok til Vadla, ville de gå dit.
Noen
stykker av oss spilte whist en times tid i en av salongene. Så krøp
til køys. Vi skulle tidlig opp neste morgen.
SEKKENE
PÅ KAIEN
Alf Olav Aadnøy var journalist og seinare kulturredaktør i Aftenbladet frå 1945 til han blei pensjonist i 1984. Han døde i 2007, 87 år gammal. |
- Hjelmeland,
sa skipperen. Så blaffet det i et lite glimt over baugen. Det skulle
være Tuftene.
Og
det var Tuftene, og «Fisterfjord» la siden mot den sleipe
tømmerkaien og trykket den nesten under vann. Noen kraftfôrsekker
vi hadde lempet i land dagen før lå ennå ute.
- Dei
sekkene, ropte styrmannen, har dei låge ute heila nåttå, dei?
J- a,
svarte det fra land.
- Ken
e dei sine?
- Alf
Olsen
- Vil
han ikkje henta dei?
- Han
gifte seg.
- Ja,
smilte styrmannen, så har han vel sitt å tenkja på.
KRISTTORN
OMBORD
«Fisterfjord»
går samme ruten ut igjen som den dagen før gikk inn. Det er mye de
samme folkene på kaien, de samme lyktene, de samme, våte
svabergene. Det begynner såvidt å komme lys i husene langs fjorden,
konturene av fjell kommer fram mot himmelen og forteller at dagen er
i anmarsj. Folk som skal på julehandel, kommer om bord, det blir
lunt og godt i salongene. En del eplekasser finner veien under
bakken, og et sted kommer det ombord en veldig kurv med kristtorn.
Den vokser vilt i fjellskrentene på enkelte av øyene her inne, men
er vanskelig å få tak i, for den trivest best på de bratteste
stedene.
----------------
Vi
får værmelding klokken åtte mens vi ligger ved Skartveitkaien.
- Stiv
kuling, regnbøyer. Det er snart det vanlege, sier skipperen. Ei råd
så lenge det ikkje er full storm.
Så
vasker vi over Hidlefjorden i følge med fjordebåter fra mange
steder fylket.
Matrosene
tar fatt på jobben med lasten under bakken. Det er den daglige
rutine, ensformig, stundimellom slitsom, oftest kald og kjedelig. Det
får være en trøst at det av og til vanker en juletrefest i
Ulladalen.
Alf Aadnøy var godt kjend på Ombo. Der hadde han vore på sommarferie mange gonger. Inga Aukland, kona til handelsmann Per Aukland på Skår, var fødd Aadnøy og tanta til Aftenblad-journalisten. Ho kom til Ombo som lærar på Vestersjø skule. Eg hadde gleda av å vera kollega med Aadnøy frå eg begynte i Aftenbladet i 1977 til han blei pensjonist i 1984.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar