Jøsenfjord-selskapet kjøpte ny buss då dei overtok bussruta til farbror Andres. Her har bussen levert passasjerar til rutebåten på kaien i Hjelmelandsvågen. Foto: Ryfylkemuseet. |
Farbror Andres på Laugaland kjøpte
seg buss og starta bussrute mellom Vormedalen og Hjelmeland i 1931.
Fire år seinare selde han bussen og ruta til Jøsenfjord-selskapet og fekk
jobben som sjåfør på same ruta. I dag er det kinesarar som eig
bussen som går til Vormedalen.
Sjølv om farbror Andres starta den
fyrste bussruta i denne delen av Ryfylke, kjørte han ikkje buss så
mange år. Ei uventa hending endra planane. Andres blei bonde på
Laugaland. Eldste broren, odelsgutten Jone, døydde av tuberkolose då
han var 30 år gammal. Som den nest-eldste gutten på garden var det
plutseleg han som kunne få overta garden.
Farbror Andres og bussen hans blei oppkjøpt av Jøsenfjord-selskapet |
"Ein søndag han følgde båten
til Årdal og kom i drøs med styremannen, nemde Laugaland på at han
tenkte på å slutta med bilruta. Straks gjekk det melding til Magnus
Kalheim i A/S Jøsenfjord, og Andres Laugaland fekk spørsmål om
han ville selja til båtselskapet.
Magnus Kalheim frykta truleg at Det
Stavangerske Dampskibsselskab og interesserte seg for bilruta, og
Jøsenfjord Ruteselskap kunne missa den gode kontakten med bilruta
til Vormedalen og dei fordelar dette hadde for selskapet.
Andres Laugaland gjekk med på at
Jøsenfjord Ruteselskap skulle kjøpa bilruta hans, og sidan blei det
kontakt med Ragnar Larsen og A/S Jøsenfjord om å ta over ruta hans
også. Ragnar Larsen dreiv bilrute mellom Hjelmeland og Årdal.
A/S Jøsenfjord overtok bilrutene i
Hjelmeland frå 1 november 1935. Både bussar og rettar gjekk til
båtselskapet som frå no av også dreiv landtrafikk. Ragnar Larsen
og Andres Laugaland heldt fram som sjåførar i rutene sine. No kom
det også nytt bussmateriell."
I 1938 slutta farbror Andres som sjåfør
og blei bonde. Han overlet sjåfør-jobben til sin yngre bror, Johan,
som var far min. I fleire år hadde far vore med som vikarsjåfør
både på bussen og drosjen som farbror Andres hadde på den tida.
Bussjåførane hadde same hyra som styrmennene på Jøsenfjord-båtane.
Busseigaren dreiv drosjekjøring også. Far min, Johan Laugaland, bakerste, kjørte både drosje og buss når den eldre broren var oppteken med andre gjeremål. Mannen på støtfangaren er Bernhard Laugaland. |
Heilt fram til far min var pensjonist i
1983, kjørte han buss mellom Laugaland, Hjelmeland, Fister, Årdal
og Tau.
Jøsenfjord Ruteselskap fekk ikkje vera
aleine om å driva bussruter i Hjelmeland og Strand. Det Stavangerske
Dampskibsselskab hadde også båtruter både på Tau og Hjelmeland.
Jøsenfjord-selskapet og Stavangerske blei enige om å samarbeida om
bussdrifta. I 1940 stifta dei Ryfylkeveiens Billag (RVB) som
eksisterte fram til 1985. Då blei RVB oppkjøpt av Østerhus
Bilruter (ØB) i Strand.
På 1990-talet kjøpte Stavangerske opp
ØB og Høle og Forsand Billag. Dette forsvann så etterkvart inn i
Stavanger og Omegn trafikkselskap (SOT). I 1999 blei SOT seldt til
det franske selskapet som etterkvart fekk navnet Connex. Frå 2006 var
navnet Veolia. I 2011 var det nytt eigarskifte. Boreal Transport blei
ny eigar. Ein del av dei norske sjefane kom inn som aksje-eigarar
her, men aksjemajoriteten hadde eit pensjonsfond i Luxembourg.
I 2018 var det eit kinesisk selskap som
kjøpte Boreal. Kinesarane høyrer til i Hong Kong, men selskapet er
registrert i eit skatteparadis,
Me som kjem frå Laugaland, har berre
minna igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar