Far min hadde sin siste arbeidsdag bak rattet sommaren 1983. Då var nesten 70 år. Foto: Asgaut Næss. |
- Nei. Du skal ikkje bli bussjåfør. Gå
på skular og få deg ein skikkeleg jobb.
Far min var heilt klar. Eg skulle ikkje
fylgja i hans hjulspor.
Han begynte å kjøra bil før han
hadde fått førarkort. Broren hadde eigen rutebuss og drosje på
Laugaland i Vormedalen. Dette var langt inni fjordane og lenge før
krigen. Far min var i Hjelmelandsvågen på kjøreoppdrag utan
førarkort både nå og då.
Men då lensmannen stoppa han og spurte
om å få sjå sertifikatet, som dei sa i gamle dagar. Då drog han
opp eit flunkande nytt førarkort or lommen. Alt var i orden.
Tydelegvis i grevens tid,
Her ser du Chevrolet-bussen som far min kjørte i 1950-åra. Her på kaien på Hjelmeland ved sida av drosjebilen til Ola Almenningen. Bildet tilhøyrer Stig Almenningen. |
Han var fødd i 1913 og hadde mange år bak bussrattet då eg blei fødd i 1949. I 1950-åra kjørte han ein 18 seters Chevrolet-buss. Eg meiner bestemt at denne bussen hadde gått i Årdal i ein del år før den var sleten nok til å få base på Laugaland.
Her var det visstnok ein 85 hestars
bensinmotor og to eksosrøyr. Det eine eksosrøyret gjekk under bussen.
Det andre røyret gjekk under passasjerseta. Det innvendige røyret
var stengt med ein endemutter om sommaren. Når det blei kaldt, blei
det andre eksosrøyret stengt, slik at eksosrøyren som gjekk
gjennom bussen under passasjer-seta kunne bli varm og tina opp kalde
passasjerar.
- Det lukta vondt frå den varme røyren
dei fyrste dagane. Mange inntørka snusklyser på røyren skulle
brennast av før lukta gav seg, fortel Karluf Bråtveit. Som ung mann
var han reservesjåfør for far min. Bråtveit flytta til Strand og
etablerte seg etterkvart med eige bilverksted på Jørpeland.
I 1959 kom det ein ny buss til
Laugaland. Ein gammal Mercedes turbuss med svær nase blei den faste
rutebussen. Chevroleten blei reserve. Ein periode blei Chevroleten
brukt som mjølkebil. Passasjerseta blei fjerna for å få plass til
spanna.
Det sto ein reserve-motor til
Chevroleten i bussgarasjen. Når bussmotoren begynte å fjuska, kom
bilmekaniker Strand frå Thorleif Sunde i Stavanger og skifta motor.
Så blei den utskifta motoren send til byen til overhaling.
Laugaland med bussen og garasjen i sentrum. Luftfotoet er pålagt fargar som ikkje er korrekte. Bussen var grå. Garasjen også. |
Det var ei skikkeleg landsens bussruta
far min kjørte. Han transporterte folk, post, levande kalvar og
kolonialvarer til folka som budde langs ruta. Parafinkanner hadde han
nesten kvar dag i bagasjerommet. På Fjellet, mellom Hjelmeland og
Vormedalen, fekk ikkje folk straum før utpå 1960-talet. Dei brukte
parafin til lys og av og til for å tenna opp i vedaomnen
Når fjellbuane hadde fått has på ein
rev, anten i felle eller med hagla, sto dei og venta med den daude
reven når far min kom kjørande. Kan du ta den med til lensmannen?
Far gjekk til lensmannen som klipte av ei tå på reven og betalte ut
100 kroner i skotpremie.
Sjåføren hadde allslags små og store
oppdrag. Ei lita gul notisbok hadde han alltid liggjande på sida av
seg i bussen. Der noterte han det som måtte ordnast.
Å vera med i bussen og springa ut med
posten, aviser og brev, som skulle plasserast i postkassane langs
ruta, var ein slags ekstrajobb som både meg og mine yngre brør fekk
prøva. Og når far var i godt humør, og det ikkje var andre enn oss
to i bussen, fekk eg stå på sida av han og styra Chevrolet-bussen.
Karsligt!
Koss trur du det gjekk med guttungane
som vaks opp i eit slikt bil og bussmiljø? Kva trur du at dei ville
bli når dei blei store?
Eg som måtta lova faren min at eg
ikkje skulle bli buss-sjåfør, tok busslappen i 1970. Han hjelpte meg med opplæring, forresten. I studietida
kjørte eg buss både i Bergen Sporvei og i Ryfylkeveiens Billag
mellom Tau og Laugaland. Etter at pensjonerte meg etter 34 år som
journalist i Aftenbladet, kjørte eg flybuss i Stavanger fram til i
fjor.
Mine to yngre brør, Dag og Rolf,
kjørte også buss i periodar i ungdommen. Kona mi, Berit, har også
kjørt buss, både i Bergen og Stavanger. Den yngste sonen vår,
Bjørn, er også med i historien. Han har kjørt buss både i Bergen,
Oslo og Stavanger.
Mange av søskenbarna mine kjørte også
buss og lastebil.
Jens Hausken, mitt eldste søskenbarn, kjørte buss i mange år. |
Johannes Laugaland kjørte fast
rutebuss i fleire år etter at han leverte garden. Broren Magne
kjørte godsrute både i Hjelmeland og Suldal i ein del år før han
blei anleggsarbeidar på Ulla Førre. Og nabogutten Tore: Han sa frå
seg garden og blei lastebilsjåfør, han også.
Viss det var noko me guttane på
Laugaland hadde greie på, var det servo og turbo, mellomgass og
dobbeltkløtsj. Og me kjørte mykje i direkten. Berre så du vett
det!
Dette er fjerde og siste bloggen om bil og busshistorien til familien Laugaland!
Dette er fjerde og siste bloggen om bil og busshistorien til familien Laugaland!
gallkjekt å lesa,,for en forhendverenes bussjåfør og lastebilsjåførmed tura både te laugaland og resten av ryfylke,,,
SvarSlettDet nederste bilde det var bestefaren min.
SvarSlett