«Sauda» blei bygd som krigsskip, men freden kom før båten var ferdig ved verftet i Skottland. Den flettande
nye landgangsbåten gjekk rett i opplag i juli 1945 . Fem år seinare
framsto det tidlegare marinefartyet som ein tipp-topp moderne norsk
fjordabåt. Den fekk navnet «Sauda», men den blei aldri saudabuane
sin kjæraste fjordabåt. Det var og blei «Fjordsol» i aldri så
mange etterkrigsår. «Sauda» fekk ikkje fast rute til Sauda ein gong. Den
blei brukt i mange ruter. Den gjekk meir på Haugesund enn på Sauda.
Tre
slike landgangsfarty havna i Stavanger og ombygde til fjordabåtar.
Jøsenfjord Rutelag var fyrst klar med sitt prosjekt.
«Hjelmelandsfjord» var ferdig ombygd og sett inn i fjordatrafikken
i august 1949. «Sauda» var ferdig i juni 1950 og «Sand» kom i
1953.
I
seinare tid har eg komme over bilde av «Sauda» som har gitt meg
inspirasjon til å skriva meir om denne båten som eg personleg ikkje
har noko sterkt forhold til. Eg trur ikkje at eg nokon gong har reist
med denne båten, men eg har jo sett den uendeleg mange gonger.
Verkstedsarbeidarane på Klasaskjæret er her i ferd med å avslutta arbeida med å gjera «Sauda» klar til presentasjonsturen i juni 1950. Foto: Hans Thostensen, 1. Mai (RA) |
«Sauda»
og dei to «systersskipa» var ikkje fjordbussar som «Fjorddrott»,
«Fjordsol» og «Fjordbris».Dei ombygde krigsskipa hadde eit
fordekk med lasterom og dermed ein heilt annan lastekapasitet enn
fjordbussane. Dei hadde to motorar, kvar på 300 HK. Toppfarten blei
ikkje meir enn 12 knop. Dermed blei dei akterutseilte på fjorden når
«brisane» kom susande.I tillegg brukte dei ofte lengre tid ved kai
når lasta skulle av eller på.
Aftenbladet
skreiv dette om den nye fjordabåten etter presentasjonsturen torsdag
29.juni 1950:
«Sauda»
er et kombinert passasjer- og lasteskip som er bygd etter
sjøbuss-prinsippet med de tillempninger som en god plass til lasten
gjorde nødvendig. Skroget er et britisk landgangsfartøy som ble
kjøpt i 1946. Bruttotonnasjen er 295 tonn. Skipets lengde er 158
fot, bredde 22 fot og dybde i riss 11 fot. En del av stålarbeidene
er utført ved Haugesund Mekaniske Verksted, men all innredning,
maskinarbeid og noe av stålarbeidet er utført ved D.S.D.s verksted
på Klasaskjæret.
Maskineriet er to Paxman Richardo motorer på 300 hk. hver. Skipet har to propeller og farten er 12 mil. For lasting og lossing er "Sauda" utstyrt med en 5-tonns, en 2-tonns og 1 1/2 tonns vinsj. Alle disse er elektriske. Lasterommene og den store åpne bakken måler 10 750 kubikkfot. Det er innkjørsel for biler både akterut og på sidene forut og det er plass til 10 biler.
For
passasjerene er det utmerkede bekvemmeligheter. På promenadedekket
er det en stor og vakker røkesalong, kanskje den vakreste som er på
noen av sjøbussene. - Innredning og farger gjør oppholdet
trivelig og store vinduer gir god utsikt. Denne salongen har 45
sitteplasser. På hoveddekk er det en mindre salong med 28
sitteplasser. Skipet har fem lugarer og en sykelugar. Hele
innredningen er gjennomført vakker og praktisk og tjener såvel
ingeniører, arkitekt som arbeidere til ære. Skipet har sertifikat
for 428 passasjerer.
1. Mai (RA) brukte mykje plass på den nye «Sauda» 29. juni 1950. Dei fekk inn mange annonser frå handelsstanden i bygda også. |
Etter
presentasjonsturen i fjordane rundt Stavanger, gjekk «Sauda»
til industristaden med same navn. Her blei båten presentert etter
alle kunstens regler og talane sto i kø. Aftenbladet hadde ei
omfattande referat frå denne kvelden også:
Da
DSDs nye båt «Sauda» kom til Sauda torsdag kveld var det yr og
skodde, og båten virket kanskje større enn den i grunner er, der
den dukket fram i skodden. Om lag 50 innbudte fra stedet ble mottatt
om bord av selskapets to direktører.
1. Mai 3. april 1950. |
For
Sauda samferdselsnemnd talte formannen G. Haukanes. - Han ønsket DSD
til lykke med båten, og roste selskapet for dets arbeid for å bedre
trafikktilhøva, og mente at dette ville ha sitt å si også for
turisttrafikken.
1. Mai 24. april 1950. |
Fra
Sauda formannskap talte varaordfører Aksel Olsen. Han overrakte
blomster til direktør Aanensen og rettet en spesiell takk til
direktør Thorsen for den tekniske utførelse og takket for at skipet
hadde fått navnet «Sauda». - En ville i herredstyre og formannskap
gå inn for å gjøre hva en kunne for å bedre kai- og
ekspedisjonsforholdene og en regner med å komme i gang med bygging
av kai og ferjestø til neste år.
For
EFP Co talte direktør Blegen.
Direktørene
Aanensen og Thorsen takket for den ros som var blitt dem til del og
håpet at dette skulle spore til nye anstrengelser for å gjøre
kommunikasjonstilhøva om mulig enda bedre -
Båten
gikk fra Sauda kl. 21.
I 1969 selde Stavangerske «Sauda» til Brødrene Sørensen i Stathelle. Dei kalla båten for «Findøla» og bruka den som losjiskip. Den blei hoggen opp i 1977.
I 1969 selde Stavangerske «Sauda» til Brødrene Sørensen i Stathelle. Dei kalla båten for «Findøla» og bruka den som losjiskip. Den blei hoggen opp i 1977.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar