Styrmann Jostein Aske passar på medan ungrisene frå Hjelmeland blir lasta om bord i «Sand» sommaren 1958. Foto: Finn Johannesen. |
Styremaen, blei han kalla denne mannen
med kvit skyggehua og svart slips som var fast inventar på alle
fjordabåtar i Ryfylke før i tiå. Postsekker med verdipost,
følgebrev-bøker var det han som styrte med på alle kaiar. Og han
selde billettar før båten kom til byen.
Styrmann Henning Ellingsen på «Haugesund» svinga seg mellom passasjerane og selde billettar på veg ut Byfjorden. Bildet tilhøyrer Inger Finnesand. |
Sjølsagt gjorde han det. Når den
faste skipperen på fjordabåten vår gjekk på ferie, la styremaen
frå seg brettet med billettane og pengetaska og blei skipper om
bord. For styremaen hadde jo tenkt å bli skipper når han blei stor.
Hugsar du ikkje då me sto på kaien
med hjerta i halsen då båten var ventande og den faste skipperen
var på ferie. Båten var visst litt seine i ruta. Ville styremaen
greia å treffa kaien?
Det gjekk jo på eit vis. Men
forståsegpåarane fant jo alltid eit eller anna å setja fingen på.
Når den faste skipperen var i styrehuset virka det omtrent som om
båten gjekk på skinner. Likt kvar dag! Viss det klikka for den
faste mannen, var årsaka ein eller annan idiotiske tekniske feil
eller maskinisten som hadde skjenkt seg eller noko anna trivielt.
Arbeidsdelinga mellom kaptein,
styremann og matros var nøye uttenkt og utvikla gjennom mange år i
fjordafart. Folk hadde sine faste oppgåver. Omtrent som i kyrkja der
det var prest, klokkar og kyrkjetenar som ordna opp. Styremannen
styrte ikkje båten. Klokkaren ringde ikkje med kyrkjeklokkene.
Kvar gong ein har fått eit system til
å fungera bortimot feilfritt, kjem det noko nytt som øydelegg alt.
Då parafinlampene var utvikla til det nesten heilt perfekte, kom det
elektriske lyset. Då fjordabåtane var utvikla til små cruiseskip
som gav oss fjordafolk ein dagleg luksusdunst, kom desse små ferjene
rundt forbi. Desse farkostane frakta to-tre bilar og ein og annan
kortreist stakkar frå A til B.
Småferjene hadde ikkje styremann.
Ikkje maskinist heller. Dei hadde kanskje skipper, ein kombinert
matros og maskinpassar og ein kombinert matros og billettør.
På desse småferjene som gjekk på strekningar som låg langt unna både lensmann og prest og sjøfartsinspektøra og anna øvrighet, skjedde det grove brot på innarbeidde tradisjonar på skikkelege fjordabåtar. Du trur meg kanskje ikkje, men nå skal du høyra.
Styrmann Johannes Yrke sørga for plass til unghesten som hestehandlar Ola Djuv skulle senda frå Sauda til Marvik med «Fjordsol» hausten 1977. Foto: Leif Berge. |
Carstein Mortensen blei billettør på Ropeid-ferja etter mange år som motormann på «Fjordsol». |
På desse småferjene som gjekk på strekningar som låg langt unna både lensmann og prest og sjøfartsinspektøra og anna øvrighet, skjedde det grove brot på innarbeidde tradisjonar på skikkelege fjordabåtar. Du trur meg kanskje ikkje, men nå skal du høyra.
Viss skipperen måtte på do medan
ferja var på veg over fjorden, trur du då at ferja stoppa og låg
og dreiv medan mannen i styrehuset var sett ut av spel denne stunda?
Å nei du . Dei reisande merka ingen ting. Ferja gjekk til kai og
folk og bilar forsvann i vegstøv og eksos på landjorda.
Forklaringa? Skipperen hadde trena opp ein av matorsane til å vera
ferjeføra i påkommande tilfelle. Dei svinga på ratt og drog i
hendlar som dei skulle hatt jordmorskule (kystskipperskule) eller
kapteineksamen.
Ein kan saktens flira litt av dette.
Men dette var starten på forfallet. Styremaen slik me kjende han i
fjordane, var på veg ut av soga!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar