Då den nye, flotte ferja
«Tau» kom seilande i 1961, var styremaen, som me sa, intakt.
Akkurat som på dei skikkelege fjordabåtane som gjekk i fjordane på
den tida.
Kristian
Vervik som var den fyrste styrmannen på «Tau», selde billettar,
passa på last og post og hadde eit oppsyn når matrosane dirigerte
bilar og styrte på med det vanlege arbeidet på dekk. På den nye
Tau-ferja var der stail, må vita. Styrmannen hadde flott uniform med
to stjerner på jakkeslaga og hendene i lommane. Han gjorde ikkje
manuelt arbeid. Det skulle matrosane ta seg av.
Jan Eie med DSD-jumper og matros-hus til rors på «Strand» i 1968. |
Du
ser det sikkert levande for deg, Ei strålande tid.
Å
ringja med skipsklokka var ein viktig del av pliktene på dekk. Fem
minutt før avgang frå Stavanger slo ein av matrosane to slag i
klokka. To fine slag, så ei masse tingeling før ein avslutta med to
slag til slutt. Då ferja skulle gå, slo den same matrosen tre slag
og ferja bakka ut frå kaien.
På
Tau var dei tre matrosane opptekne med viktigare oppgaver enn å
ringja i skipsklokka. Ein var rormann og hjelpte skipperen på brua.
Han sto til rors og styrte til kai. Neste matros sto framme med
kastelina og fekk baugtauet i land. Bak sto den tredje matrosen for å
ta seg av aktertauet og åpna portane slik at bilane kunne kjøra i
land når ferja låg i ferjestøa.
Så
forsvann bilar og last på land og ny forsyning av same sort kom om
bord. Når ferja var klar til avgang, ringde styrmannen i skipsklokka
og drog opp ei fløyte or lommen og bles. Kapteinen sto på bruvingen
og høyrde fløyta. Ferja kunne gå.
Styrmann Olav Foss Berentsen i full sving med billettmaskinen i salongen på «Solbakk» i juni 1986. Foto: Morten Jørgensen. |
Etter
avgang gjekk styrmannen til billettkontoret og henta pengetaska og
brettet med gule og blå billettar. Gule billettar for passasjerane
og blå for bilane. Deretter gjekk han gjennom salongane og selde
billettane.
Matros Inge Eiane samlar inn billettar på «Solbakk» i august 1978. Bilde tilhøyrer Stavanger byarkiv. |
Då
styrmannen var ferdig med sin billettrunde, gjekk ein av matrosane
same ruta og samla inn passasjerbillettane. Han skulle passa på at
alle hadde fått billettar. Viss han kom over folk utan billett,
måtte han ledsaga dei til billettkontoret slik at dei fekk ordna
opp. Det hende at enkelte reisande prøvde å reisa på gamle
billettar. Då blei det oppstyr viss dei blei oppdaga.
På
den tida var det ingen i Stavangerske, verken overordna på kontoret
eller folk om bord, som drøymde om å bruka ferje-matrosar som
billettørar. På dagar med ekstra mange reisande, kom det folk frå
Stavangerske-kontoret i byen om bord og hjelpte styrmannen med å
selja billettar. Matrosar dreiv ikkje med den slags. Dei skulle styra og samla billettar. Kunne dei stella med penger?
Neste blogg handlar om revolusjonen som gjekk føre seg på 1990-talet på ferjene. Då blei styremaen til styrmann.
Neste blogg handlar om revolusjonen som gjekk føre seg på 1990-talet på ferjene. Då blei styremaen til styrmann.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar