Aftenbladet 8. mars 1973 |
Nattruteskipet «Stavanger» blei utrangert etter 23 år i ruta mellom Stavanger og Bergen, «Haugesund» gjekk sin siste tur over Boknafjorden og forsvann til Italia. I tillegg måtte ein av dei gamle fjordbussane, «Fjordsol» eller «Fjordbris», ut av trafikken.
I 1972 gjekk direktør Erling Aanensen av etter å ha styrt Stavangerske i heile etterkrigstida. |
Johan Lavik, tidlegare direktør i Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, var nå ny sjef i Stavangerske.
I 1973 kom det nye skip på rekke og rad: Skudenesferja «Ulsnes» i juni, Tauferja «Stavanger» i juli og Ropeidferja «Sand» i september. Lastebåten «Obrestad» som hadde gått mellom Vestlandet og Østersjøen i 12 år var også ferdig. Den blei seldt til Libanon og erstatta med ein ny båt som fekk same navnet.
Men
det var skjer i sjøen. DSD sleit. Utgiftene auka med 6,3 millionar
kroner mens inntektene hadde ein auke på 3,9 millionar. Den totale
omsetningen var på 82,6 millionar kroner. Styret avgjorde at det
ikkje skulle delast ut utbytte til aksjonærane skreiv Aftenbladet 2.
mai 1973.
Haugesund-ruta
gjekk dårleg, lokalbåtrutene likeså. Kystfarten var spekka med
problem. Stavangerske var også med på eit hurtigbåt-prosjekt i
Karibien der starten hadde vore vanskeleg.
Salgs-
og assuransegevinstar hadde likevel ført til at Stavangerske kunne
foreta fulle avskrivningar, skreiv Aftenbladet. Salget av «Haugesund»
i mars hadde gitt pengar i kassa.
At
«Haugesund» drog av garde, blei grundig dokumentert i Aftenbladet
8. mars 1973:
Tidlegare «Haugesund» som «Lauro Express» |
Med italiensk flagg og et
fremmedartet navn ligger «Haugesund» ved Strandkaien for siste
gang. Nå heter den «Lauro Express» og er registrert i Napoli. O
mia bella! Enten i dag eller i morgen eller en av de første dagene
iallfall, skal den gamle Boknafjord-sliteren av gårde til varmere
strøk. Den skal gå i rutefart på Napoli – under Vesuv.
Den nye rederen heter
Agostino Lauro, og han er i Stavanger for å ta sin siste
nyervervelse i øyesyn. Og det er så visst ikke den første båten
Lauro anskaffer seg. Han har ni passasjer- og bilferjer og sju
hydrofoilbåter, sier han til Aftenbladet. To av hydrofoilbåtene
kommer fra Westermoen.
Som de andre skipene i rederiet skal også «Lauro Express» gå i rute fra Napoli til øyene Capri og Ischia. Kjente steder for Italia-turister. Båten skal bare gå om dagen, og det blir mest biler den kommer til å frakte. Men den skal være i fart heler året – ikke bare i sommersesongen.
Som de andre skipene i rederiet skal også «Lauro Express» gå i rute fra Napoli til øyene Capri og Ischia. Kjente steder for Italia-turister. Båten skal bare gå om dagen, og det blir mest biler den kommer til å frakte. Men den skal være i fart heler året – ikke bare i sommersesongen.
Lauro vet ikke bestemt når
«Lauro Express» skal gå fra Stavanger, det står på noen
formaliteter enda, sier han. Men turen fra Strandkaien til Det
tyrrhenske havet vil antakelig ta åtte-ti dager. Mannskapet kom til
Stavanger søndag. Selv skal Lauro ikke være med båten hjem. Han
tar fly.
I og med at «Haugesund»
nå for godt drar ut i verden, forsvinner også et nytt kapittel i
Stavangerskes lokaltrafikk. «Haugesund» var opprinnelig ubåt-jager,
bygd i 1942. Etter et par års tjeneste for de allierte under navnet
«Kilbinie – 47» ble den kjøpt av Stavangerske i 1947, og ble
ombygd på Skjæret. Et nytt øvre bildekk kom til i 1950-årene.
Det var storveies da det i
1947 kom egen bilførende båt i Haugesund-ruten. Fra før var det
den gang bare «Fjorddrott» som tok biler. Og alt i 1939 hadde jo
«Fjorddrott» gått med biler til Haugesund og Sauda. «Haugesund»
ble tatt ut av ruten på Haugesund midt i januar i år, og hadde da
trofast holdt ut i et kvart hundreår.
«Haugesund» var en god
båt, svært god i ruske-vær. Men nå var den begynt å trekke på
årene. Er ikke så moderne lenger. Ikke har den gjennomkjørende
dekk heller – som «Tungenes». Men for det kommer den til å gjøre
nytte for seg – i Napolibukten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar