Skipsrattet mangla på «Solbakk». Matros Inge Eiane styrer med hendelen han har mellom fingrane. Kaptein Knut Skipanes med maskinhendlane. Bilde: Stavanger byarkiv. |
Hallo! Kva har skjedd her? Skipsrattet
er jo borte på «Solbakk».
Her
ser du to godt vaksne mannfolk som har jobba på båtar i heile sitt
liv. Her styrer dei den nye og moderne bilferja «Solbakk» til Tau
sommaren 1978.
Kapteinen,
Knut Skipanes, hadde mange år bak seg på den klassiske fjordabåten
«Haugesund». Der sto kapteinen ofte ute på bruvingen når båten
la til kai. Ein styrmann og ein rormann var på plass inne i
styrehuset og manøvrerte og balerte slik kapteinen befalte.
På
«Solbakk» var det ikkje nokon bruving der kapteinen kunne stå og
visa seg fram. Her måtte kapteinen fint stå og hala i
maskinhendlane sjøl. På sida hadde han matrosen, Inge Eiane, som
heldt i rorhendelen. Ikkje nok med det. Då ferja skulle leggja til
kai, måtte kapteinen ordna opp åleine i styrehuset.
Matros Jan Eie måtte fint stå som rormann på gamle «Strand» i 1968. |
Med
pendelferjene forsvann det gammeldagse skipsrattet. Det gjorde mykje
av den gamle kapteinsglorien også. Blårussen hadde gjort sitt
inntog i ferjedrifta også. Dei talde pengar og var på jakt etter
innsparingar. I Tau-ferjene si glanstid var det tre matrosar om bord.
Nå var det berre to. Då kunne ein ikkje ha den eine matrosen i
styrehuset når ferja la til kai. Kapteinen blei dermed ståande
åleine på brua. Her var det ikkje hjelp å få.
For
ein godt vaksen kaptein var pendelferjene ei utfordring.
Åleine på brua skulle dei passa på propellar og ror i begge endar av ferja.
Dei brukte propellen bak til å gå framover og måtte bakka opp med
den forut når dei nærma seg ferjestøa. Viss dei ikkje hadde
klargjort propellen forut slik at dei kunne bremsa med den i passeleg
tid, kunne dei gå i ferjestøa med eit brak. Det hende. Uff og atter
uff.
Tradisjonen var at matrosen sto til rors mens kapteinen kunne ha ein høg krakk der han
sat og heldt utkikk. På Stavangerske
sine fjordabåtar og ferjer fekk den eldste og mest erfarne matrosen
tittelen rormann og styrte til kai. Dei andre matrosane hadde sine
rortørnar til faste tider.
Rormann Olav Høyvik og kaptein Leonard Johansen på «Fjordsol» i 1965. Bildet tilhøyrer Kjell Olav Høvik, |
I
enkelte ruter blei rormenene kalla for kjentmenn og det blei også
sagt at dei var losar. Dei var gode å ha for kapteinane når skodda
kom. Båtane var utan radar, men gjekk full fart og styrte etter
kompass og klokke. I kursboka hadde dei notert kor lenge dei skulle
gå på dei skiftande kursane. Som regel heldt dei ruta sjølv om
sikten var lik null. Ikkje rart at rormennene blei beundra for sine
kunnskaper.
Det
blir fortalt at ein av dei gamle rormennene på rutebåten «Fjordsol»
som gjekk i Sauda-ruta, tok det som ein personleg fornærmelse at dei
installerte radar om bord.
På
pendelferjene braut ein dei gamle tradisjonane vidare ned. Matrosen
fekk eigen krakk til å sitja på når han var oppe for å styra. I
juni 1986 laga Aftenbladet ein reportasje der dei var med «Solbakk»
på ein tur til Tau. Bakgrunnen for å skriva i avisa om ferja, var at på dette tidspunktet var det aktuelt
å oppretta eit eige fylkesrederi til å ta seg av ruteferdsla på
sjøen i Rogaland. Aftenbladet ville vita kva passasjerar og tilsette
om bord meinte om dette framlegget.
Reportasjeteamet
frå Aftenbladet, journalist Margunn Ueland og fotograf Morten
Jørgensen, var også i styrehuset og snakka med kaptein Anders
Tindeland og matros Olav Ommundsen som begge meinte dei hadde det
godt i Stavangerske. Denne ideen blei heller aldri realisert.
På bildet ser du at Ommundsen
sit godt i stolen med beina på manøvreringspulten. Med høgrefoten på rorhendelen styrer han ferja. Ikkje
løye at hjelmelandsbuen var blid og fornøgd om bord i «Solbakk».
Han hadde tida stått og bala med det gammeldags rattet på båtane.
Men
dette var jo altfor godt til å vara. Trur du at matrosane blei verande
i styrehuset i åra som kom?
Dette
spørsmålet let me liggja til ein ny blogg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar