tirsdag 30. august 2016

Kan melkebåten "Kløver" få eit nytt liv i Erfjord?

Den gamle "Kløver" er nokså forfallen slik den ligg i Lysekil
i dag. Kan den bli som ny igjen? Foto: Edvard Levarskjer


Kan den gamle, slitne trebåten "Vågen" som nå ligg i Lysekil på den svenske vestkysten  hentast heim til Erfjord og gjenoppstå som den segnomsuste melkebåten "Kløver" igjen?

Ein del entusiastiske erfjordbuar jobbar nå med dette spørsmålet. Dei har vore fleire turar i Lysekil og sett på båten som dei nå kan få overta vederlagsfritt av den nåverande eigaren.

For ein godt vaksen erfjordbu er det ingen båt som kan måla seg med "Kløver". Eigaren var erfjordbu, Magnus Fuglestein. Den var bygd av erfjordbuar på Erøyvik båtbyggeri på Erøy. Ruta gjekk frå Erfjord om Jelsa til Sand. "Kløver" frakta erfjordbuar pluss melk og varer til og frå den heimslege fjorden. Dessutan: Den var jo så fine! 


Heile Erfjord var stolte av melkebåten "Kløver". Bildet tilhøyrer
Thomas Fuglestein Bog. 


For 10 år sidan jobba Olav Erfjord med å kjøpa "Kløver" og føra den heim til Erfjord. Planane var så konkrete at Suldal kommunestyre løyvde 300.000 kroner til prosjektet. Men det blei ikkje noko kjøp. Dei kommunale pengane blei ikkje brukte.

I dag er Edvard Levarskjer, Thomas Fuglestein Bog, Olav Erfjord og Paul Sverre Fyljesvoll sentrale personar i "Kløver"-planane. Thomas Fuglestein Bog er son av den gamle eigaren Magnus Fuglestein. 

Melkebåten med plass til 11 passasjerar blei sett inn i ruta mellom Erford og Sand frå 1955. 

Då Ryfylkevegen blei åpna mellom Erfjord og Sand søkte Magnus Fuglestein om å få oppretta bilrute mellom Sand og Erfjord. Hans plan var å driva både med bilruta og oppretthalda melkebåtruta til dei veglause bygdene. Fuglestein hadde brei lokal støtte for planane, men søknaden blei avslegen i Samferdselsdepartementet. 

Fuglestein innsåg at slaget var tapt. 25. mars 1966 rykte han inn denne annonsa i Aftenbladet:







Magnus Fuglestein fekk seinare jobb som sjåfør i Suldal kommunale rutebilar. 



"Kløver" frakta melk, varer og folk i over ti år mellom Erfjord og resten
av verda i vel 10 år. 

7. januar 2006 hadde eg denne artikkelen om "Kløver" i Aftenbladet:


Melkebåten «Kløver» var bygd i Erfjord og var en liten, vakker rutebåt. Den gikk i vel ti år i melkerute mellom Erfjord og Sand fram til Ryfylkeveien gjorde den overflødig i 1966.

Magnus Fuglestein som hadde drevet med sjøverts melketransport i over 20 år, fikk da jobb som sjåfør i Suldal kommunale rutebilar. «Kløver» havnet i Sverige. Der er den fortsatt.

Fuglestein hadde kjøpt den gamle kutteren «Eskimo» fra Sunnhordland. Denne hadde han tenkt å sette i stand til ny melkebåt. Men da båtbyggerne på Erøy begynte å rive på den gamle båten, viste det seg at den var dårlig. Dermed ble «Kløver» et nybygg.


Tidligere hadde Fuglestein drevet melketransport med skøytene «Jena» og «Tor». Den nye «Kløver» var et stort framskritt for brukerne.


«Kløver» hadde fast liggeplass på Erøy. Herfra startet den klokka 7 hver morgen og gikk til Vik og tok opp ruta. Videre til Hålandsosen, Erøy, Tednes, Landsnes, Foreneset, Jelsa, Berakvam, Høyvik, Israelsneset til Sand der «Kløver» var framme ved 11-tida. Returen startet klokka 13.


Magnus Fuglestein var opptatt av å holde båten i pussen. Mellom Israelsneset og Sand på morgenen måtte dekksmannen pusse og vaske. Båten var fin som ny da det var slutt på melkeruta.


I vinterhalvåret gikk «Kløver» annenhver dag. Om sommeren gikk den daglig og hadde spann i to høyder på dekket. Det var ei dør i rekka på fordekket slik at det var lettere å ta om bord livdyr.


Som oftest var det passasjerer med. Enten folk som skulle til Sand eller erfjordbuer som reiste til Jelsa for å ta «Fjordsol» til byen.


Jan Tednes var på «Kløver» som dekksmann fra 1960 til 1964. Han var også vikarskipper da Magnus Fuglestein var syk en periode. Tednes var billettør på ferja «Hjelmeland». Tidligere kirkeverge Sven Foldøy i Hjelmeland og Helge Røgenes, senere kaptein på «Hjelmeland»,  har også fartstid på «Kløver». Thomas Fuglestein Bog, sønn av Magnus Fuglestein, er billettør på «Hjelmeland»


- En gang var det ei ku som skapte seg helt galen da den skulle om bord på Israelsneset. Den ble slaktet i salongen på «Kløver», fortalte Jan Tednes.
Samtidig med at Ryfylkeveien ble åpnet i 1965, søkte Magnus Fuglestein om konsesjon for å drive bilrute mellom Erfjord og Sand. Planen hans var å drive bilruta samtidig som han fortsatte med melkebåtruta til de veiløse bygdene. Samferdselsdepartementet avslo søknaden til tross for at et enstemmig årsmøte i Sand meieri støttet Fuglesteins søknad.


22. juli 1966 refererer Rogalands Avis fra et brev 150 oppsittere på strekningen Landsnes til Høyvik har skrevet til departementet med krav om tilfredsstillende transport for distriktene som fortsatt er avhengig av sjøverts befordring. Jelsa bakeri kunne ikke lenger sende brød til Foreneset og Erfjord og det var tungvint for pårørende å få besøke sine på det nybygde gamlehjemmet på Jelsa.


- Dersom folk i Erfjord er interessert i å kjøpe «Kløver» tilbake, selger jeg båten for den rette prisen,  sa eier Bjarne Isaksen i Lysekil i 2006.


«Kløver»:
Historikk: Bygd i 1954- 1955 som byggenr. 2 ved Erøyvik båtbyggeri i Erfjord for Magnus Fuglestein. Navn: «Kløver». Ble satt inn i den kombinerte melke- og passasjerruta mellom Erfjord og Sand. Sluttet i ruta 6. juli 1966. Da gikk melke- transporten fra Erfjord til Sand med bil. Båten ble senere solgt til Rudolf Stangeland, Forsand. Senere solgt til nordmann bosatt i Sverige. Skiftet eier flere ganger. I 1993 ble båten kjøpt på tvangsauksjon i Lysekil for 90.000 svenske kroner av Bjarne Isaksen, opprinnelig norsk. Han eier fortsatt båten som nå heter «Vågen». Ligger fortsatt i Lysekil.


Maskineri: Hovedmotor som ny. Finnøy tosylindret diesel- motor på 60 HK. Motoren ble skiftet ut av de nye svenske eierne i 1972 med en Volvo Penta MD 100 B på 150 HK. 


Marsjfart: 8 knop.

Kapasitet: Som ny passasjer-sertifikat for 11 passasjerer. Mål: Lengde: 15,25 meter. Bredde: 3,97 meter. Dybtgående: 2 meter.







3 kommentarer:

  1. Javisst, dette kan være et kjekt lite fartøyvernprosjekt og det måtte vel være stas å ha KLØVER tilbake i fjorden.
    Lykke til med jobben!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett