Knut Bøen var den siste som dreiv gammaldags støl i Hjelmeland. Han var også ein av dei få som bygde bru over elva til garden for eigne pengar. Foto: Georg Vika. |
I åravis venta han på å få bru slik at han kunne få kjøra kraftfor, gjødning og andre varer heim til gards på skikkeleg vis. Til slutt fekk Knut Bøen nok. Han bygde bru over Steinslandsånå for eigen rekning. 10 000 kroner kosta den i 1960. Dette tilsvarar 150 000 kroner i dag.
Denne brua kom fram or gløymeboka då eg leita i gamle aviser etter stoff om Knut Bøen eller Steinsland som var det offisielle etternavnet. Tenk at eg er blitt så ufyseleg gammal at eg hugsar då brua blei bygd på føresommaren i 1960.
Brua som Knut Bøen bygde, er ikkje i dagleg bruk lenger. |
Akkurat då blei me skule-ungane i Vormedalen skyssa til Hjelmeland for å ha sløyd og håndarbeid. Me såg brubyggjarane i sving kvar dag.
På Hjelmeland hadde guttane sløyd og jentene håndarbeid. Det var orden i sakene i dei dagar. Lærar Tor Sveinsborg hadde oss i sløyd i kjellaren på Hjelmeland bedehus. Dette var Sveinsborg si siste arbeidsoppgave på Hjelmeland før han tok familien med seg og flytta til Finnøy der han budde resten av si tid. Han enda opp som skulesjef i kommunen.
Brua var ferdig og teken i bruk då den dukka opp i Aftenbladet med bilde og skikkeleg omtale 26. september1960. For ikkje å øydeleggja tidskoloritten og stilen, skriv eg like godt av reportasjen slik den var skriven av signaturen H.
Reportasjen om den nye brua sto i Aftenbladet i september 1960. |
"På Steinsland i Hjelmeland er det i sommer blitt oppført en bro som vel må sies å være noe utenom det vanlige.
Kjøreveien ligger her på nordsiden av elven og de av oppsitterne som har sine bruk på den annen side må derfor over elven når melken skal leveres til meieriet eller når det skal kjøre gjødning, kraftfor eller andre varer.
Fra gammelt av var der en gangbro av tre og ellers kunne en kjøre over elven på vadestedet når vannstanden var lav, men vinters dag og ellers ved flom kunne det ofte gå på livet løs både for mann og hest.
Kort tid etter siste krig ble det på Steinsland bygget ferdig en ny betongbro og et par av oppsitterne fikk da kjørevei fram til gårds. Den tredje oppsitter, Knut Bøen, fikk imidlertid liten eller ingen nytte av denne broen, da det ikke var kjørbar vei frem til hans gård.
Etter å ha ventet forgjeves i alle disse år på veiforbindelse, bestemte han seg for å ta saken i sin egen hånd. Han fikk på forhånd tilsagn om en imøtekommende holdning fra kommunens side og fikk siste vinter utarbeidet tegninger av Vegvesenet i Rogaland. I vår ble arbeidet satt i gang og før pinsen var de to spenn over elven ferdig støpt. Det står ennå en del mindre arbeider igjen, men ved hjelp av en provisorisk treoppbygning for nedkjøring på sørsiden er allerede broen tatt i bruk.
Knut Bøen har sammen med en av de andre oppsitterne deltatt i arbeidet som har stått under ledelse av Theodor Breiland. At der her er utført et utmerket arbeid, kan det ikke være tvil om, og at denne store og vakre bro er blitt reist for en sum som antas ikke å overskride kr 10.000 pluss de to oppsitteres eget arbeid, må vel nesten anses som et eventyr i disse tider."
Brua er ikkje i bruk lenger i dag. Garden til Knut blei tilleggsjord til nabogarden då Knut og søstera Marie var borte. Husa på garden blei jamna med jorda. Men brua står der ennå. Folk som kjører til Fevoll for å handla drikkevarer hjå OmCider, kan kasta eit blikk ned til høgre og sjå brua som ligg der som eit minne om Knut Bøen. Ein mann som me gamlingar stadig hugsar med glede.
Familien til Knut Bøen. Frå venstre søstera Marie, foreldra Mallin og Hans, den eldre broren Hans som var heime frå USA og Knut. Bildet står i bygdeboka for Hjelmeland. Det er teke i mellomkrigstida. |
(Viss du vil dela bloggen med dine venner på facebook, kan du trykka på facebook-logoen rett nedanfor her og dela i vilden sky.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar