«Stavanger 1» - vakraste skipet som har seilt med tre raude ringar i skorsteinen, er det blitt sagt. (Foto: Stavanger Museum) |
«Stavanger
1» var båden, Petter Lange var kapteinen. Heila Stavanger var enige
om det. Folk kunne gå på kaien fleire kveldar i veka og sjå når
nattruteskipet «Stavanger 1» skulle gå. Vakrare båd var ikkje å
sjå på kysten. Og den ranke kaptein Lange på bruvingen. Stautaste
mannen i heila Stavanger. Fetteren til diktaren Kielland var han
også.
Som Stavangerske sin mann hadde han vore på plass på verftet i
Trondheim og sett etter byggjearbeidet. Med sin eigen hammar hadde
han sjekka kvar nagle i skroget på «Stavanger 1».
Ikkje
rart at folk fortalte historier om båden og maen. Eg skal ikkje
påstå at noko som helst er oppdikta, men det slår meg at
forteljarane ikkje akkurat har slått av for kjende då dei fortalde
om båden og kapteinen.
Etter at Bergensbanen var åpna i 1909, blei dette i mange år raskaste og sikraste reisemåten mellom Stavanger og Oslo. Nattruta til Bergen og Oslo-toget vidare til hovedstaden.
I 36
år var navnet på dette skipet «Stavanger 1» og i like mange år
gjekk skipet tre rundturar i veka i nattruta utan eit uhell og
frakta minst ein million passasjerar. Men i 1950 var det slutt. Då
mista skipet navnet sitt og blei erstatta av den nye og moderne
«Stavanger». «Stavanger 1» skifta navn til «Kong Sverre» og
blei nå reservebåt snart her og snart der. Men i periodar gjekk
båten ein tur i veka i nattruta.
«Stavanger
1» var så vakker sommaren 1914 då den kom nybygd sørover langs
kysten frå Trondhjems Mek. Verksted at folk blei heilt rivne med av
synet. Maken til linjer hadde ein aldri sett før. Det blei påstått
at direktør Torgersen i Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane blei så
begeistra at han straks slo fast: "Ein slik båt vil me også
ha". Dermed blei selskapet sin «Nordfjord 1» bygd ved same
verft. Litt mindre, men like vakker, blei det sagt.
Denne vakre
historia stemmer ikkje, viste det seg. «Nordfjord 1» blei bygd i
Helsingør i Danmark. Arbeidet starta i 1913 og båten blei levert i
1915. Men det er i allfall rett at begge hadde eit ett-tal i navnet.
Grunnen
til ett-talet? «Stavanger»-navnet var opptatt. Eigaren ville ikkje
gi det frå seg. Stavangerske omgjekk probemet ved å kalla båten
for «Stavanger 1». Heilt genialt, meinte alle i Stavanger etterpå.
Kaptein Petter Lange var ein liten kar,
men langt sprekare enn han såg ut til. Han var ein vaksen mann i
60-åra då han gjekk på hendene opp og ned salongtrappa på
«Stavanger
1» blir det fortalt.
Reinhald
om bord var også svært viktig for kaptein Lange. Han understreka at
det skulle vera reint på innsiå av båten der passasjerane skulle
vera. Udsiå kunne ein gå laust på når det passa. Då han gjorde
sin siste tur, foretok han ein alvorleg inspeksjon, kraup oppunder
taket og saumfor dette med eit reint lommetørkle. Han var heilt rørt
då han etterpå kunne visa fram eit reint lommetørkle og sa: Tenk
ikkje ett støvgrann itte adle desse årå!
Kaptein
Edvard Svanes som i si tid hadde seilt som styrmann på «Stavanger
1» i mange år saman med kaptein Lange, skildra han som ein
framragande dyktig mann som alle beundra. Han var streng, men
rettferdig. Aldri redd for å våga trøya.
Ein
gong kom det ein kjend og mektig skipsredar om bord i Haugesund.
Båten var heilt fyllt opp til siste plass. Redaren ville ha lugar
likevel. Det enda med at kapteinen blei kontakta. Svaret blei
kontant: Eg kan ikkje skaffa deg lugar sjølv om du kjøpte heile
skipet! Ein mektig haugesundar blei sett på plass. Slike historier
likte ein godt i Stavanger.
Det
blir også fortalt at den erfarne kapteinen kom med dette rådet til
ein ung, ambisiøs styrmann:Viss du vil bli populær og komma deg
fram her i verda, skal du behandla eldre damer pent. Då blir du
omtalt i humanitære foreningar i Stavanger og ordet om den kjekke
mannen blir spreidd vidare.
- Nattruten
går klokken ni enten Gud vil, eller ei, frue, skal Petter Lange ha
svart ein gong.
«Kong Sverre» sto godt på Lauplandsholmen i 1960. |
Den
legendariske kapteinen gjekk i land i 1932 og blei pensjonist. Han
døde i 1956, 89 år gammal.
Skipet hans heldt det gåande 30 år lenger. Heilt til desember 1962 . Men då blei det gamle nattruteskipet seldt til Brødrene Anda for opphogging.
Skipet hans heldt det gåande 30 år lenger. Heilt til desember 1962 . Men då blei det gamle nattruteskipet seldt til Brødrene Anda for opphogging.
Etter
at «Stavanger 1» hadde seilt utan uhell i alle år, skjedde det eit
forsmedeleg uhell i 1960. Då var rett nok navnet endra til «Kong
Sverre». Sjølv om det var installert radar om bord i løpet av
1950-åra, gjekk båten på land ved Lauplandsholmen rett før
Boknasundet natt til 26. januar 1960. Med 70 passasjerar om bord var
«Kong Sverre» på veg nordover i nattruta. Den kjørte seg så fast
at den blei ståande i fleire dagar før den blei brakt flott, som
det heiter på gammaldags fagspråk.
Det
er lenge sidan både kapteinen og skipet hans var ute av soga, men me
er stadig mange som hugsar båten og har høyrt om den legendariske
kapteinen.
«Sandnæs» og «Stavanger 1» var navna i glanstida for dei to nattruteskipa. Her fotografert i Sandnes av Johannes Østvold som «Soma» og «Kong Sverre». |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar