Vegen var stupbratt og smal med to
skarpe svingar. Det høyrte ingen stad heime at dette skulle vera ein
del av riksveg 13 som skulle knytta Ryfylke saman til ein kjørbar
landsdel, frå Sauda til Sandnes. Men slik blei det. Frå 1965 til
1976 fungerte denne geitastien som riksveg 13.
Du kjørte Fossanebrekka, opp og ned,
viss du skulle bila frå Hjelmeland til Tøtlandsvik. Denne vegen var
50 år gammal då den blei riksveg 13. Den var bygd for kjøring med
hest og kjerre og ein og annan våghals med personbil. Den sto ferdig
medan fyrste verdenskrig rasa i Europa, lenge før nokon drøymte om
massebilisme og galningar som kopla på campingvogn når dei skulle
ut på ferie. For å seia som sant var: Vegen blei så lite brukt at
gamle Jens Vormeland sa at dei like godt kunne setja poteter på den.
Desse kjøretya hadde mange turar i Fossane-brekkå. Drosjen til Ola Almenningen og Chevrolet-bussen som far min kjørte på 1950-talet. Her på Hjelmelandskaien. |
Etter som åra gjekk, blei det jo meir
trafikk på vegen. I god tid før andre verdenskrigen blei det
oppretta bussrute og det kom lastebilar og drosjar.
Aftenbladet 20-12-63. |
Mang ein bileigar med campingvogn
gjorde ende på kløtsjen sin på det smalaste i Fossane dersom han
traff ein buss eller lastebil og skulle på rygga med campingvogna. Kva veg skulle han då snu på rattet. Uff, der var det ein
stabbastein. Fram litt. Rygg igjen. Den ustyrlege vogna gjekk i hytt
og vêr. Mange av oss som ferdast her i desse åra, var med på å
hjelpa campingturistar i Fossane-naud. Vogna blei kobla frå og
skubba i veg med handamakt til ei passeleg avkjøring. Bilane som
hadde tatt knekken på kløtsjen, trong også hjelp. På Hjelmeland
tjente dei store pengar på å skifta turist-klutsjar.
Far min kjørte buss i alle år på
denne vegen, fram og tilbake til Hjelmeland. Han forsynte rutebåten
til Stavanger med passasjerar frå Vormedalen, Fjellet og bygda
ovanom Hjelmelandsvågen. Ein tøff jobb på den smale veg. Sjølv om
det hende av og til at han måtte setja utføre ned Fossanebrekka før
brøytebilen gjekk det stort sett bra. Men det kunne vera stressande.
Far min, Johan Laugaland, kjørte buss i heile sitt yrkesliv. Her på siste tur i 1983. Foto: Asgaut Næss. |
Frå Aftenbladet 23-11-71 |
Sjølv om Fossane-brekkå var ei plaga
for både sjåførar og reisande, gjekk det av i likaste laget. Det
skjedde heldigvis aldri alvorlege ulukker på denne vegstrekninga.
Vegen var smal og bratt, og farten
blei deretter.
Sommaren 1976 var det slutt på
elendet. Då blei Fossane-brekkå erstatta av ein vel tre kilometer
lang veg og ein 330 meter lang tunnel. Nå kunne ein kjøra sutalaust
mellom Steinsland og Gåsatjødnå. Ein flaskehals på riksveg 13 var
historie.
Aftenbladet 15-5-75. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar