lørdag 25. november 2017

Kor i fjordane er du, "Eira"?

Kor er dette henne? "Eira" fotografert ein stad i Ryfylke. Bildet tilhøyrer Per Magne Vølstad. 


Dampbåten "Eira" med dampen oppe ein plass inne i ein fjord i Ryfylke. - Kor er dette bildet teke henne? Spørsmålet har Per Magne Vølstad retta til Ryfylkemuseet på Sand. Fotograf var Erling Søiland som var morfaren til Vølstad. Museet har sendt biletet vidare til Terje Bråtveit som har maila det vidare til meg.

Koss i all verda skal eg vita dette? Dette må vera lenge før mi tid.  Dessutan er det berre bratte fjellsider å sjå på biletet. Dei kjenner ikkje eg igjen. Derfor sender eg dette vidare til dei som  måtte orka å lesa denne bloggen.

Forvetenskapen min blei likvel så pass pirra at eg henta fram boka til min gamle Aftenlblad-kollega Magnus Torgersen. Den har tittelen "Fjordabådane" og kom ut i 1980.

- De er få de båtene som har gått lenger i Høgsfjorden enn gamle "Eira", skriv Magnus Torgersen.

"Eira" etter diverse ombygningar. Den gjekk i rutefart frå 1891 til 1950. Bildet er henta frå boka "Fjordabådane" av
Magnus Torgersen. 
"Eira" blei bygd i 1891 i Trondheim for Romsdalens Dampskibsselskab i Molde. Men fem år seinare blei den seldt vidare til Sandnæs, Stavanger og Høgsfjordens Dampskibsselskab og sett inn i rutefart på Høgsfjorden. Dette rederiet hadde alt ein større båt med navnet "Oscar II" som gjekk i same området. Den sistnevnte båten ligg jo i Sandnes som veteranbåt i dag.

I 1924 blei "Eira" seldt til Harald Eide, Fiskå. Nå havna "Eira" i Årdalsruta i konkurranse med Jøsenfjord-selskapet sin "Robert". Etter ei tid blei "Eira" overteken av Jøsenfjord som hadde den fram til 1931. Då dampa båten vidare til Bergen.

Ny eigar var Hjelme & Herløe Dampskibsselskab. "Eira"  blei nå registrert i Bergen og gjekk i fjordafart her fram til 1950.

I 1952 var "Eira"  tilbake på våre kanter. Då blei den opphoggen på Buøy.

På biletet til Vølstad ligg det ein båt på innsida av "Eira".  Eg har lese så mykje i Torgersen-boka at eg fekk mistankar i ein bestemt retning.

"Farmann" med klipperbaug og baugspryd. Bilder er henta frå boka "Fjordabådane" av Magnus Torgersen. 


Torgersen skriv at i 1910 fekk "Eira"-rederiet ein ny båt med navnet "Farmann". Dette var opphaveleg ein yacht med klipperbaug som var bygd i Skottland for ein engelsk lord.  "Heather Bell" var den døypt. Seinare fekk den navnet "Black Pearl" og var svartmalt som det britiske kongeskipet.

Den kom til Stord for å bli norsk rutebåt. Planen var at "Farmann" skulle gå i rutefart mellom Haugesund, Stord og Bergen. Dette blei ingen stor suksess. Etter ei tid kolliderte den med ein annan rutebåt og blei liggjande i opplag i Bergen ei tid før den blei overteken av Sandnes-rederiet.

I 1916 blei "Farmann" seldt tilbake til Bergen og blei ombygd til fraktebåt. Kort tid etterpå kolliderte "Farmann" på veg frå Bergen til Bodø med tomtønner. Den gjekk ned i Alstenfjorden utanfor Sandnessjøen.

Ut frå dette trur eg at bildet er teke ein gong mellom 1910 og 1916 ein stad i Høgsfjord-området. Men kor henne har eg inga meining om. Er det andre som vil prøva seg?


Svar på spørsmåla er stilte i denne bloggen, endar jo alltid opp på facebook istaden for på  bloggen. Derfor har eg klippa og lima slik at blogglesarar får med seg det viktigaste:



lIngvar Mikal Fossan Trebåten "Høgsfjord" bygget 1913 inne ved kai. Kan det være Oltesvik?
LikerVis flere reaksjoner
Svar
2
25. november kl. 14:39
Fjern
Kjell Magnar Stangeland Godt alternativ og sikkert riktig 🤗
LikerVis flere reaksjoner
Svar25. november kl. 14:52
Fjern
Jone Laugaland Du har heilt rett, Ingvar Mikal Fossan, dette er Høgsfjord. Farmann var jo spinngale. Denne gjekk på Høgsfjorden fram til 1930.



ngvar Mikal Fossan "Høgsfjord" ble solgt i 1931 for da kjøpte Høgsfjord ruteselskap "Lysefjord 1", som forliste i innløpet til Årdalsfjorden i 1941. Utleigt til Jøsenfjord Ruteselskap.
LikerVis flere reaksjoner
Svar
3
25. november kl. 15:38Redigert
Fjern
Steinar Warland Jeg hadde en prat med Nils Vold på telefonen i dag. Han mente også at det var Oltesvik.
LikerVis flere reaksjoner
Svar
1
25. november kl. 19:35
Fjern
Kenneth Kristensen E nok Oltesvik,har lasta mye steinstøv dere senere tid😊
LikerVis flere reaksjoner
Svar25. november kl. 21:56










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar