tirsdag 25. juni 2019

«Sjernarøy»-skipper vitne til Nordsjø-drama


Passasjerbåten  «Venus» redda heile mannskapet på lastebåten «Trym»
i januar 1937. Ein redningsaksjon det gjekk gjetord om. Dette kjende
maleriet blei laga etter hendinga som Tormod Gjøse var vitne til.


Den ville orkanen og det dramatiske forliset i Nordsjøen i januar 1937 har dei aller fleste sjøfartsinteresserte fått med seg. Men forsandbuen Tormod Gjøse opplevde dramaet som passasjer om bord i englandsbåten «Venus». Dette har eg funne ut ved å lesa gamle aviser. Eg skal kåsera om gamle fjordabåtar på Sjernarøydagen 26. juli. Då begynte eg å leita etter stoff om fjordabåten «Sjernarøy» som kom flunkande ny til Ryfylke i april 1959. 

Kapteinane på fjordabåtane var viktige folk både i byen og i bygdene for 60 år sidan. Derfor er det ikkje så rart at før sommarferien i 1960 hadde Rogalands Avis ein serie under vignetten «Skipperne på fjordebåtene». Her er også kaptein Gjøse på «Sjernarøy» med.
I Stavanger var det ikkje lett å skriva «Sjernarøy» rett. Frå RA 1960.

Då nybygde «Sjernarøy» blei sett inn i Ryfylke-trafikken sto Tormod Gjøse på brua. Eg møtte aldri han, men har funne spor etter han både i Rogalands Avis og i Aftenbladet.

 I 1937 fekk han hyre i utenriksfart på Sigvald Bergesens «Krossfonn» av Stavanger og skulle mønstra på i England. Gjøse reiste i januar 1937 som passasjer til Newcastle med «Venus» tilhøyrande Bergenske Dampskibsselskab, ein overfart i storm og orkan. 

Lastebåten «Trym» kom i havsnød i det forrykande uværet i Nordsjøen. Om bord i «Venus» fanga dei opp naudsignala frå «Trym». Heile mannskapet frå «Trym» blei redda i ein dramatisk redningsaksjon som det seinare gjekk gjetord om.

Tilbake til Rogalands Avis frå 1960:


- Jeg kunne nevne mange grunner til at jeg trives best på fjorderutene, sier Tormod Gjøse, skipper på «Sjernarøy» siden båten ble levert ny i april i fjor.    

- For det første byr denne trafikken på mange personlige fordeler arbeidsmessig sett. Det blir mindre slitsomt nattarbeid, og når en er glad i hjemmet sitt, så er det veldig hyggelig å kunne dra hjem til Madla så å si nesten hver eneste dag.

Gjøse vet hva han snakker om. Han har prøvet annet enn fjordetrafikken i Ryfylke. Før krigen var han i tankfart på Bergesens båter, siden har han vært styrmann på Nattruten i fire av de 12 årene han har vært i Det Stavangerske Dampskibsselskab.

«Sjernarøy» var den siste nybygde fjordabåbåten til Stavangerske. Den  kom i 1959.

- Dessuten liker jeg lynnet i fjordene, jeg er født på Forsand, og i denne jobben kommer en i nærkontakt med passasjerene. Det vil jo for en stor del bli de samme som reiser. De fastboende innover blir en jo også godt kjent med etter hvert.

- Blir det ikke lite avveksling, den samme ruten dag etter dag, år ut og år inn?

- Jeg synes ikke det: Vi står på god fot med kundene våre, og det skjer noe nytt til stadighet.

- Mye hyttefolk?

- Det er en del hytter på Finnøy, ja, og det er fest og glede når skipet er proppfullt med passasjerer som skal ut og nyte fridagene i naturen.

- Ikke noe vondt å si om hyttefolk altså?

- Slett ikke. Passasjerene er det svært lite bry med, enten det er hyttefolk eller andre slag. Og oppstår det kluss en gang i blant, så gjelder det å være diplomatisk, smiler skipperen. Alt ordner seg. (Avskrift slutt)

Kaptein Gjøse fekk blomar av ungane på Sjernarøyane i april 1959.


Eg har funne ut meir om kaptein Gjøse. Då han runda 85 år i 1990 sto det ein omtale i Aftenbladet 7 juli 1990 som eg har skrive av ord for ord.

Tidligere sjøkaptein Tormod Gjøse, Mariero, Stavanger, er 85 år søndag 8. juli.

Tormod Gjøse er fra Forsand, født og oppvokst på Gjøse. Hans foreldre var Karen og Edvard Gjøse, de var tre søsken. Gjøse ligger fint til ved sjøen, og sjøen ble hans virkeplass. Fra tidligste ungdomsår var han på sommer- og vinterfiske.

Han kom så om bord i Høgsfjord Rutelags båter noen år. I 1938 fikk han hyre i utenriksfart på Sigvald Bergesens «Krossfonn» av Stavanger. Gjøse skulle mønstre på i England, og reiste i januar i 1938 til Newcastle , en overfart i storm og orkan. Båtene «Trym» og «Karmt» forliste i det forrykende uværet i Nordsjøen.

Smedviks «Veni» kom også i havsnød og ble hjulpet inn til Stavanger av passasjerbåten «Jupiter», som igjen satte kursen mot Newcastle, der Gjøse og de andre passasjerene kom velberget fram. 

(Det er noko som ikkje stemmer i denne omtalen av dramaet i Nordsjøen. «Trym» forliste i januar 1937, har eg funnet ut. Av skipstelegramma i Aftenbladet i 1938 står det at «Krossfonn» er i Stillehavet i 1938. Dermed har eg tatt sjansen på at Tormod Gjøse reiste over Nordsjøen i januar 1937. Viss nokon er betre informert, tek eg med glede mot opplysningar og korreksjonar.)

Tormod Gjøse ble om bord i «Krossfonn» en tid i fart mellom Japan og Amerika. Han ble så ansatt i Det Stavangerske Dampskibsselskab, og førte blant annet «Sjernarøy» i fart i Ryfylkefjordene.

Gjøse var usedvanlig godt likt av alle han kom i kontakt med i sin lange fartstid. Med sitt lune og vinnende vesen fikk han mange venner.

Han er i god form og bor i sin smakfulle leilighet på Mariero. (Avskrift slutt)

Vidare fann eg ut ved å søka i det digitale Aftenblad-arkivet at Tormod Gjøse blei enkemann i 1965. Sjølv døde han i oktober 1993, 88 år gammal.

«Sjernarøy» blei seldt til Nederland i 2000. Dei nye eigarane bygde fjordabåten om til eit slags skuleskip for ungdom som har problem med å tilpassa seg. Eg fann dette bilde på Facebook for ei månads tid sidan. Det ser ut til å vera forholdsvis ferskt:




1 kommentar:

  1. Tror du trygt kan konkludere med januar 1937.
    Har boka "Full storm" av Trygve Nordanger utgitt 1973, revidert utgave 1982 som omhandler uværet som herjet i Nordsjøen vinteren 1937.
    Her står det at D/S "Trym" sendte ut SOS 18. januar og sank 20. januar. besetningen berget av M/S "Venus" i Englandsruten
    D/S "Karmt" sendte ut SOS 22. januar og T/S "Leda" i Amsterdam-ruten nådde fram dagen etter.
    "Veni" befant seg i Karmsundet når "Trym" var i nød og fikk selv problemer 24. januar. D/S "Jupiter" i englandsruten nådde fram etter 3 timers seilas.

    SvarSlett