Torstein Randa med Rubben om bord i gamle "Jøsenfjord". 400-hestaren er frå 1934. Randa hjelpte meg med opplysningar då eg skulle skriva denne bloggen. |
Dette var alt eg visste då eg fekk telefonen: Om eg kunne skriva ein epistel om Rubben til årboka til Sunnhordland eit eller anna? Det blei ikkje plass til mine skriverier i den årboka. Difor har eg laga ein blogg av det sidan det aldri kom på trykk.
Eg ringte ein venn, som dei sa på TV.
Koss va dette med spett, sleggja og
ståltråd nå igjen?
Spettet brukte du til å lea
svinghjulet i posisjon når du skulle starta. Eit merke på
svinghjulet skulle stå over-ett med eit merke på maskinen. Då var
stempelet på topp.
Det sto ein 50 hestars Rubb om bord i "Jo Odd" frå Kvitsøy då den blei sjøsett i Erfjord i 1954. Mange meiner dette var det vakraste fiskefartyet som nokon gong har høyrt heime på Kvitsøy. |
Så skulle du fyra opp. Ein fyrlampe
sørga for at toppen blei raudglødande etter fire-fem minutt.
Starten nærma seg. Rart at det ikkje tok fyr nede i motorrommet. Der
var ikkje reinhaldet alltid patent.
Og han som fyrte var ikkje alltid like
klar i toppen. Han hadde dyppa ein tvistdott i solar og med den fekk
han eld i fyrlampa. Det ville helst gå godt, kan du skjøna.
Malvin Langvik var den andre som hjelpte meg med Rubb-opplysningar. |
Trykkluft sette fart på svinghjulet og
ein fin dusj med solar (dieselolje) inn i sylinderen eksploderte med
eit puff og dermed skulle motoren gå. Den gjekk. Det kunne den gjera
i dagavis.
Når du då skulle dra av garde med
Rubben, hadde du tre ulike hendlar å styra med.
Med regulatoren styrte du farten.
Spredaren sørga for ein dusj av
solar inn i sylinderen. Gjekk du på sakte, skulle det vera ein fin
dusj. Med større fart skulle solar-dusjen bli grovare.
Med reverseringa fekk du fartyet til å
gå forover, akterover eller liggja i ro. Her var det vridbar
propell. Når du vreid propellane i den eine retninga, blei vatnet
skuva bakover og båten gjekk framover. Er du med?
Han går med altfor tunge vengjer, blei
det sagt av folk som sto på land og såg eit farty fara forbi.
Då hadde dei vridd propellvengjene for
mykje. Det blei for tungt for maskinen. Akkurat som om du kjører ein
bil på for høgt gir. Maskinen skulle trippa lett i veg.
Skulle du inn til kai, var det
følgjande prosedyre:
Slakka på med regulatoren. Skrua igjen
på spredaren. Ta inn på vengjene. Då sakta du på.
Du ser fartyet for deg. Sigande inn mot
bryggja.
Hei! Du må bakka opp!
Då skulle vengjene i
akterover-posisjon, maskinfarten blei auka med regulatoren og
spredaren sytte for meir drivstoff. Rubben livna til og sytte for at
skøyta la seg fint inntil.
Familien Haldorsen sløste ikkje med brevpapiret sjølv om dei skifta firma-navn. Det viser dette brevet frå 1951. |
Var ikkje dette eit fæla stress for
mannen i styrehuset?
Dei hadde god trening. Det gjekk
automatisk.
Du kunne ikkje berre stoppa Rubben utan
vidare. Viss det ikkje var startluft på flaska, var du skjersette.
Fyrst pumpa luft, så stoppa. På trykkluftflaska skulle det vera nok
luft til eit par bomstartar for å vera sikker.
Mykje å setja seg inn i. Kan tru dei
hadde lese mykje i instruksjonsboka.
Instruksjonsboka? Slikt fantes ikkje
for dei gamle Rubbane. Dei laga ei på islandsk ein gong. På
norskekysten var det rekna som ein del av barnelærdommen å kunna
styra med ein 50 hestars Rubb.
Det med sleggja og ståltråden? Nei,
det var det ikkje plass til denne gongen.
Det var visstnok enkelte som klarte å starta 50 Rubb med handmakt?
SvarSlettTunge propellvinger: Onkel Kristoffer på Langøy kunne sei kven som var i styrehuset på Hundvaag 1 ut frå koss vingene var innstilt